Asalnya orang panggil b0mba sebab lihat a.pi, sekali kant0i b0moh muda tgh buat upacara

SI1HIR adalah ilmu berkaitan perbuatan halus melalui pertolongan makhluk ghaib sama ada syaitan atau jin yang lebih berfokus kepada perbuatan untuk menyakiti, memudaratkan atau mengelirukan manusia.

Ibnu Qudamah dalam kitab al-Mughni mengupas si1hir sebagai ikatan halus, jampi dan perkataan yang diucapkan, ditulis atau dibuat sesuatu yang mendatangkan kesan dan akibat bu.ruk terhadap tub.uh orang yang dis1ihir termasuk kesengsaraan hati dan akal seseorang tanpa menyentuh j4sad secara langsung.

Mudir Madrasah Ribat al-Musthofa, Machang, Ustaz Muhaizad Muhammad berkata, ia bersifat mist.ik yang sukar ditafsirkan dengan formula Sains dan logik akal namun amalan s1hir ini sudah wujud sejak Nabi Allah Sulaiman lagi hinggalah ke zaman alaf baharu yang berteknologi tinggi.

Berikut pula tvlar seorang pemuda kant0ii sedang melakukan ritual s1hir dii sebuah aprtment

Asalnya orang melihat a.pi dan buat report… Sekali bomba masuk didalam… Masyallah! Kat sini berjalannya ritu.al si.hir  Mudanya tok moh…

BOM0H MUDA, 25 TAHUN, KANT0I WAKTU TENGAH JALAN KAN UPACARA SYI.RIK MENYIH.IRKAN ORANG…

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:

… وَلَا يُفْلِحُ السّٰحِرُ حَيْثُ اَتٰى

“”… sedang ahli si1hir itu tidak akan beroleh kejayaan, di mana sahaja ia berada”.”

(To-Ha 20: Ayat 69)

Semoga Allah mel4knat pelaku s1ihir & yang mengupahnya.

Kredit : @Akhi Ahmad Redha

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4341377795925580&id=100001602085072

Dalam pada itu, rata-rata netizan mengvtuk k3ras perlakuan sy1rik yang di lakukan oleh pemuda ini

Orang kampung pelaku juga tidak menyangka yang muka tidak bersalah seperti dia boleh melakukan kerja terkvtuk seperti ini

Jen4yah sih1ir boleh dibuktikan melalui DNA

Kes -kes jen4yah sih1ir boleh disiasat dengan menggunakan kaedah-kaedah pembuktian forensik termasuklah bukti daripada asid deoksiribonukleik (DNA).

Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, pihak berkuasa boleh membuat ujian DNA terhadap barang-barang milik mangsa yang diambil daripada pihak yang mengamalkan sih1ir.

“Sebagai contoh, penyihir perlu memiliki bahan-bahan kepunyaan mangsa seperti rambut, pakaian, barang milik mangsa yang mangsa suka dan sebagainya yang boleh dikaitkan dengan perbuatan ahli sih1ir tersebut,” katanya kepada Sinar Harian.Nik Ahmad Kamal menjelaskan, perbuatan si1hir telah menjadi sebahagian daripada ilmu hitam di negara ini dan amalan itu perlu ditangani.

“Misalnya santau adalah satu perbuatan kejam yang menyebabkan kecederaan sepanjang hayat dan kadangkala ada kematian yang tidak dapat dikesan oleh perubatan moden.

“Ramai pakar dan ulama yang bercakap tentang hal ini dan kini sudah sampai masanya kita mengekang perbuatan sih1ir dengan undang-undang,” kata beliau.

Brunei negara terawal laksana undang-undang sih1ir

Tubuh jabatan siasatan khas

Tegasnya, pihak berkuasa negeri-negeri boleh mengambil inisiatif tentang perkara ini dengan bantuan pakar-pakar dan penyelidik yang telah menghasilkan kajian secara ilmiah.

Menurutnya, dalam konteks Malaysia, enakmen jen4yah negeri boleh digubal mengikut kaedah yang diamalkan di Brunei menerusi Undang-undang Kanun Jen4yah Syariah mereka dan peruntukan dalam kategori kesalahan-kesalahan yang bertentangan dengan Islam di bawah Perlembagaan, Jadual ke 9, Senarai 2, adalah asas untuk menggubalkan kesalahan tersebut.

Jelas beliau, peruntukan itu termasuklah beban pembuktian yang diperlukan bagi mensabitkan kesalahan tersebut.

Nik Ahmad Kamal berkata, pada peringkat awal beliau amat skeptikal dengan cadangan mewujudkan undang-undang tentang si1hir.

Namun, apabila membaca beberapa hasil penyelidikan pakar dalam bidang undang-undang tentang s1ihir ini, beliau yakin bahawa undang-undang s1ihir ini boleh digubal.

“Perkara utama dalam undang-undang jen4yah ialah niat dan perbuatan, maka jika dua elemen ini dapat dizahirkan dalam bentuk peruntukan undang-undang yang mantap, undang-undang si1hir ini akan dapat digubal dengan baik.

“Selain itu, isu utama yang harus diselesaikan adalah pembuktian dan saya melihat satu kerangka pembuktian boleh diwujudkan dengan merujuk kepada perbuatan s1ihir tersebut, bahan-bahan yang digunakan, modus operandi pengamal ilmu hitam menjalankan kerja mereka dan pendapat pakar ilmu s1ihir sebagai saksi pakar jika kes dibawa ke mahkamah,” katanya.

Brunei negara terawal laksana undang-undang sih.ir

SHAH ALAM – Brunei Darussalam antara negara terawal yang memulakan langkah untuk mewujudkan undang-undang jen4yah berkaitan s1ihir.

Negara itu mengumumkan pelaksanaan Perintah Kanun Hukuman Jen4yah Syariah di negara itu dan antara hukuman yang dimasukkan adalah berkaitan kesalahan menggunakan ilmu s1ihir pada tahun 2013.

Pensyarah Kanan Pusat Sains Kemanusiaan Universiti Malaysia Pahang (UMP), Dr Mahyuddin Ismail berkata, terdapat beberapa seksyen yang diperuntukkan untuk kesalahan berkaitan s1ihir iaitu di bawah Seksyen 152, 153 dan 154 serta Seksyen 208.

Beliau berkata, bagi Seksyen 152, 153 dan 154 ia berkaitan kesalahan termasuk membunuh dan cedera akibat perbuatan s1ihir.

Mahyuddin bersama pasukannya iaitu Jawatankuasa Kajian Lanjut Undang-undang Si1hir pernah dijemput kerajaan Brunei untuk membantu dari segi memberi latihan kepada hakim-hakim untuk mengenal pasti amalan si1hir dari sudut pembuktian, keterangan dalam mahkamah termasuk saksi.

“Hukuman dikenakan bagi kesalahan itu ibarat jen4yah qisas.

“Sementara bagi Seksyen 208 ia melibatkan kesalahan mengamalkan ilmu s1ihir serta mengiklan perkhidmatan si1hir dalam apa-apa bentuk,” katanya ketika dihubungi pada Selasa.

Tambah beliau, walaupun hukuman-hukuman itu sudah dimasukkan ke dalam Perintah Kanun Hukuman Jen4yah Syariah di Brunei, ia masih belum dilaksanakan sepenuhnya.

“Kerajaan Brunei masih dalam proses atau kajian untuk membentuk SOP (prosedur operasi standard) cara pembuktian bagi jen4yah s1ihir tersebut.

“Sebab itu mereka lakukan secara berfasa, malah saya bersama pasukan saya iaitu Jawatankuasa Kajian Lanjut Undang-undang S1ihir pernah dijemput oleh kerajaan Brunei pada 2016 untuk membantu mereka dari segi memberi latihan kepada hakim-hakim di sana bagaimana untuk mengenal pasti amalan s1ihir dari sudut pembuktian, keterangan dalam mahkamah termasuk saksi,” katanya.

Sementara itu, Mahyuddin berkata, memandangkan kajian serta draf undang-undang berkaitan jen4yah s1ihir sudah ada, beliau menyarankan pihak berwajib khususnya Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri untuk mengambil serius isu jen4yah s1ihir termasuk cadangan berkaitan mewujudkan undang-undang jen4yah ilmu hitam itu.

“Pihak berkuasa perlu memperhalusi perkara tersebut walaupun ramai yang melihat pembuktian jen4yah s1ihir sebagai kekangan utama untuk menggubal undang-undang ini,” katanya.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*