Rina didakwa ‘politikkan’ bakul makanan, sekali Hannah Yeoh bagi ayat padu

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat dikecam kerana dikatakan mempolitikkan bakul makanan.

Ini berlaku setelah seorang penduduk di kawasannya, Titiwangsa, Kuala Lumpur, mendakwa bahawa permohonan bakul makanan ditolak kerana pemohon adalah pengundi parlimen sebelah.

Ketika ini kerajaan memperuntukkan RM300,000 untuk setiap anggota parlimen memberikan bakul makanan di kawasan masing-masing di bawah pakej bantuan Pemulih.

Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh berkata, tidak ada syarat bahawa bakul makanan hanya diberikan kepada mereka yang mempunyai kawasan yang sama dengan ahli parlimen.

“Rina adalah menteri dan ahli parlimen kerajaan. Di Titiwangsa, mereka memiliki akses kepada RM3.5 juta setahun (dalam dana pembangunan). Dan sekarang tambahan RM300,000 (untuk bakul makanan). Apa alasannya?

“Sekiranya ahli parlimen pembangkang seperti saya dapat memberi bantuan makanan tanpa melihat status pengundian, itu bermakna Rina hanya pedulis soal politik dan undi, ketika pandemik sekali pun,” katanya.

Malaysiakini sedang berusaha untuk mendapatkan maklum balas daripada Rina mengenai perkara itu.

Sementara itu, seorang pembantu Rina memberitahu Malaysiakini bahawa mereka sedang meneliti dakwaan penduduk Titiwangsa itu.

Difahamkan, penduduk terkesan berhubung dengan anggota parlimen di mana mereka didaftarkan untuk mengundi untuk mendapatkan bantuan.

Ini bukan kali pertama Rina dikritik berkaitan bakul makanan.

Bulan lalu, dia dikritik kerana bakul makanannya dilekatkan dengan gambarnya.

Dana Bantuan Bakul Makanan disalurkan bermula 1 Juai 2021

Dana RM300,000 Bantuan Bakul Makanan untuk setiap kawasan Parlimen mula diagihkan hari ini.

Program itu dipertingkat bagi memenuhi keperluan golongan terkesan dengan wabak COVID-19, susulan pengumuman Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH), Isnin lalu.

Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataan hari ini, berkata tambahan program itu membabitkan agihan peruntukan kepada semua 222 Ahli Parlimen.

“Peruntukan ini bagi memperkasa program Bantuan Bakul Makanan sedia ada untuk memastikan pelaksanaan lebih terangkum dan efektif kepada kumpulan sasar di seluruh negara.

“Peruntukan ini disalurkan kepada semua Ahli Parlimen bermula hari ini.

“Bagi kawasan Parlimen Gerik dan Batu Sapi, peruntukan ini akan disalurkan melalui Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Perak, Gerik dan Majlis Perbandaran Sandakan,” katanya.

Pada November lalu, Ahli Parlimen Gerik, Datuk Hasbullah Osman, 63, meninggal dunia di Hospital Raub, Pahang akibat sakit jantung.

Ahli Parlimen Batu Sapi, mendiang Datuk Liew Vui Keong, 60, pula meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Gleanegles Kota Kinabalu, Sabah, pada Oktober lalu.

Isnin lalu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor mengumumkan Pakej PEMULIH bernilai RM150 bilion, bertujuan memberi bantuan menyeluruh kepada rakyat dalam berdepan penularan wabak COVID-19.

Perdana Menteri ketika membentangkan PEMULIH berkata, pakej itu merangkumi suntikan langsung fiskal kerajaan sebanyak RM10 bilion.

PEMULIH menumpukan kepada tiga fokus utama iaitu Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat, Menyokong Perniagaan dan Meningkatkan Vaksinasi.

Walaupun dalam ruang fiskal yang amat terhad, Muhyiddin menegaskan kerajaan Perikatan Nasional (PN) terus komited dalam mengutamakan kesejahteraan rakyat.

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*