Dibebas dgn jaminan polis, ini tindakan terkini pekebun Durian Raub terhadap kerajaan negeri

Seramai 18 pekebun durian di Raub, Pahang yang direman pihak berkuasa semalam telah dibebaskan pagi ini dengan jaminan polis.

Menurut sekretariat Save Musang King Alliance (Samka), anggota keluarga pekebun berkenaan dimaklumkan oleh pegawai penyiasat pada jam 12 tengah malam semalam untuk membebaskan mereka dengan jaminan pagi ini.

Sekretariat itu juga mengesahkan semua tahanan telah dibebaskan dari ibu pejabat polis Raub sehingga jam 11 pagi tadi.

Berdasarkan siaran langsung Samka di Facebook, peguam yang mewakili pekebun terbabit, Chan Yen Hui berkata, mereka perlu melaporkan diri di mahkamah atau balai polis pada 4 Oktober.

Katanya, jika mereka gagal berbuat demikian, penjamin akan dikenakan denda sebanyak RM10,000.

Dia berkata, polis telah selesai merekodkan keterangan mereka semalam walaupun majistret membenarkan tahanan reman selama dua hari.

Sementara itu, Ketua Biro Undang-undang DAP, Ramkarpal Singh juga hadir di balai polis berkenaan bagi memberikan bantuan guaman kepada pekebun durian terbabit.

Ketika bercakap dalam siaran secara langsung, Ramkarpal berkata, mereka telah memberi kerjasama dengan pihak polis dan pihak berkuasa semasa siasatan.

Oleh itu, katanya, tiada sebab untuk tahanan mereka dilanjutkan.

“Kami gembira dengan perkembangan ini. Kami akan hubungi anak guam mengenai apa yang harus dilakukan selanjutnya,” kata anggota Parlimen Bukit Gelugor itu.

Dia juga berkata peguam mungkin akan menarik balik permohonan semakan perintah reman yang dikeluarkan majistret Raub semalam, memandangkan semua pekebun terbabit dibebaskan hari ini.

Ramkarpal diarahkan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng untuk memberikan bantuan guaman kepada mereka yang ditahan.

“Ini adalah masalah mata pencarian bagi pekebun durian yang telah berkebun di sana selama beberapa dekad dan kerajaan negeri Pahang harus berusaha menyelesaikan masalah secara damai antara syarikat swasta itu dan pekebun” kata Lim dalam kenyataan semalam.

Adun Bilut, Lee Chin Chen dan Adun Tras, Chow Yu Hui juga hadir di balai polis berkenaan.

Semalam, mahkamah membenarkan perintah reman selama dua hari terhadap 18 pekebun durian, termasuk seorang remaja berusia 17 tahun untuk membantu siasatan Jabatan Perhutanan atas tuduhan menceroboh.

Kerajaan negeri Pahang mendakwa pekebun berkenaan meneroka tanah secara haram dan berusaha mengusir mereka. Kerajaan negeri telah menyewakan tanah itu kepada sebuah syarikat bagi tujuan penamanan durian.

Syarikat berkenaan, Royal Pahang Durian Resources-PKPP Sdn Bhd (RPDR-PKPP), adalah usaha sama antara kerajaan negeri dan syarikat yang mempunyai kaitan dengan kerabat diraja Pahang.

Kemelut terbaru tercetus apabila pekebun cuba mengambil hasil tanaman mereka di tanah berkenaan tetapi dihalang oleh Jabatan Perhutanan dan pihak polis.

Terkini, Pekebun Durian Raub Pertimbang Untuk Sam4n Pihak Berku4sa Negeri Pahang

PETALING JAYA: Seramai 204 pekebun durian Mus4ng King di Raub, Pahang, yang mendapat pen4ngguhan interim daripada Mahk4mah R4yuan awal tahun ini untuk terus mengusahakan tan4h mereka kini mempertimbangkan tind4kan und4ng-und4ng terhadap pihak berku4sa negeri, kata seorang pegu4m.

Siew Choon Jern berkata, sekumpulan pegu4m sedang membincangkan sejumlah pilihan walaupun satu perbicaraan telah dijadualkan pada 21 Julai untuk mengemuk4kan r4yuan terhadap keputusan Mahk4mah Tinggi pada 23 Dis.

“Kami sedang mengumpul maklumat daripada pekebun-pekebun itu dan pada masa sama telah menulis kepada pihak berku4sa negeri meminta penjeIasan,” katanya kepada FMT.

Beliau bingvng dengan tindakan Jabatan Perhut4nan negeri memasuki tanah terbabit dan meneb4ng pok0k durian, katanya.

“Sangat membingvngkan pihak berku4sa masuk ke tan4h sedangkan pekebun telah mendapat perint4h yang mengekalkan status qu0,” katanya.

Dilaporkan semalam, 18 individu termasuk seorang wanita direm4n sehingga hari ini bagi membantu sias4tan k3s mener0ka hutan simp4n kekal (HSK) di Batu Talam, Raub, yang dikatakan bagi tujuan menan4m durian Mus4ng King.

Ini susulan langkah Jabatan Perhut4nan Negeri Pahang (JPNP), yang diwakili pegawai penyi4sat Asmadi Mohd, mem0h0n temp0h rem4n selama empat hari atas aIasan pihaknya memerlukan lebih masa bagi merek0dkan kenyataan kesemua susp3k.

Pegu4m Chan Yen Hui hari ini berkata, semua 18 pekebun berkenaan termasuk Presiden S4ve Mus4ng King Alliance (SAMKA) Wilson Chang dibeb4skan dengan j4minan poIis pagi ini.

Pada 5 Jan, Mahkamah Rayuan membenarkan pen4ngguhan interim untuk 204 pekebun durian Mus4ng King di Raub sehingga selesai rayvan mereka terhadap keputusan Mahk4mah Tinggi men4fikan izin untuk semakan keh4kiman.

Ini bererti mereka boleh terus mengusah4kan tanah berkenaan tanpa g4ngguan pihak berkvasa.


Kata peguam Brendan Navin Siva, sehingga isv ini diselesaikan di Mahk4mah Rayvan, status qu0 kekal untuk pekebun terbabit.

Pada 23 Dis tahun lalu, hakim Zainal Azman Ab Aziz menoIak perm0h0nan untuk izin mendapat semakan keh4kiman terhadap notis uslr dikeluarkan kepada pekebun terbabit oleh kerajaan negeri.

Dalam keputusannya beliau berkata, n0tis itu tidak boleh disemak oleh mahk4mah manakala pekebun terbabit adalah pencer0b0h, seterusnya tiada h4k mengikut und4ng-und4ng.

Pekebun terbabit memf4ilkan perm0h0nan semakan keh4kiman terhadap perint4h kerajaan negeri itu yang mengar4hkan mereka meng0s0ngkan tanah masing-masing di sekitar Raub, termasuk di Sungai Ruan, Sungai Chalit dan Sungai Klau, membabitkan keIuasan kira-kira 2,167ha.

Mereka menamakan Pent4dbir Tanah Daerah Raub, Pengarah Perhut4nan Pahang, pihak berkvasa negeri, kerajaan negeri Pahang, Perbad4nan Kemajuan Pert4nian Negeri Pahang (PKPP) dan R0yal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd sebagai resp0nden.

Selain perint4h untuk meng0s0ngkan tanah berkenaan mengikut K4nun Tan4h Negara dan Akt4 Perhut4nan Negara 1984, mereka juga mahukan perint4h berhubung keputusan kerajaan negeri yang did4kwa memberikan paj4kan dan hak penggunaan tanah kebun tersebut kepada syarikat R0yal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd.

Pem0h0n juga mahu semakan keputusan pemberian subp4jakan tanah terlibat kepada mereka dan kewajipan mand4t0ri untuk menjual durian itu kepada satu-satu entiti yang dicalonkan oleh R0yal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd.

Sumber freemalaysiatoday.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*