Video Gadis Sabah Ini Buat Ramai Terkejvt, Selamba Teguk Budu Macam Minum Susu C0klat

Budu adalah makanan yang sangat sinonim dengan masyarakt Kelantan. Boleh dikatakan setiap rumah di negeri itu akan mempunyai sebotol budu di dapur mereka. Untuk makluman, budu ini merupakan sos ikan bilis yang diperam hingga hancur dan telah lama menjadi makanan kegemaran masyarakat di pantai timur.

Bagaimanapun, ketika ini bukan hanya masyarakat di negeri-negeri itu sahaja yang menikmati budu ini namun hampir seluruh Malaysia amat meminati makanan ini. Nikmati budu dengan cara tersendiri.
Sama seperti seorang gadis dikenali sebagai it.dalia.yeye apabila berkongsi momen dirinya menikmati makanan bersama sebotol budu.

Walau bagaiamanpun, caranya yang selamba meneguk budu tersebut tanpa membancuhnya menjadi perhatian ramai. Meskipun ditegur agar digaulkan bersama nasi terlebih dahulu namun gadis berasal dari negeri Sabah ini dilihat Iebih selesa menikmati budu dengan caranya yang tersendiri.

Video:

@it.dalia.yeye Balas kepada @ry4nx__ ♬ bunyi asal – ig:dalia.ddg

Sehubungan dari perkongsian tersebut, rata-rata warganet terutama dari negeri pantai timur meninggalkan pelbagai reaksi berhubung perkara berkenaan.

Malah, mereka turut berseloroh bahawa diri mereka tidak menikmati budu dengan cara sebegitu.
Orang Kelantan pun tk makan macam tu kak.

Komen Netizen:

Letak lada, limau baru sedap

Makan budu macam minum air

Terlebih Kelantan ni

Budu merupakan makanan tradisional masyarakat pantai timur khsusnya masyarakat Kelantan. Boleh dikatakan setiap keluarga di negeri Kelantan mempunyai sekurang-kurangnya sebotol budu di dapur mereka. Budu dihidangkan bersama ikan tawar, bawang, cili dan perah limau nipis, lebih sedap lagi campur dengan tempoyak durian.

Kemudian cicah dengan ulam-ulaman seperti petai, jering dan lain-lain. Pasti menyelerakan. Kalau dahulu kita dapati budu hanya terdapat di negeri pantai timur sahaja. Tetapi sekarang budu sudah dikenali seluruh Malaysia, malah di luar negara. Di mana-mana kita boleh dapatkan budu.

Terdapat banyak keistimewaan dan khasiat budu khususnya dari segi kesihatan. Mungkin tidak ramai yang mengetahuinya. Budu dikatakan menyumbang kepada kecantikan dan awet muda.

Ia berkesan sebagai agen mencerahkan kulit dan antipenuaan. Semua ini berlaku kerana ekstrak marin daripada budu berupaya melawan radikal bebas, merangsang pertambahan sel kulit dan menggalakkan penghasilan kolagen.

Kemudian menurut satu kajian yang dilakukan di luar negara, budu sangat bagus untuk di makan kerana ia :

Kajian pemakanan Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman mendapati budu memiliki gluthaione iaitu bahan antioksidan yang mampu memerangi pelbagai peny4kit termasuk k4nser.

Pengkaji Universitu Carolina, AS mengatakan unsur genestin dan phytoestrogen dalam budu boleh melambatkan penuaan dan mencegah bar4h payu d4ra.

Satu uji kaji rambang mendapati pengambilan budu sebayak 150 gram sehari selama dua minggu dapat menurunkan kadar k0lesterol ke tahap luar jangkaan.

 

Sumber : Redaksl

Sumber:https://earnsupport.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*