Anak Bongsu Disahkan Hid4p Down Syndr0me, Faizal Tahir Sifatkan Maryam Tahirah Anugerah Terbaik

Selepas hampir tiga bulan dikurniakan cahaya mata ketujuh, penyanyi terkenal, Faizal Tahir akhirnya berkongsi kisah mengenai kelahiran anak bongsunya itu.

Menurut Faizal, dia dan isteri telah bersepakat untuk menamakan bayi perempuan mereka itu Maryam Tahirah yang juga merupakan hasil gabungan nama daripada ibu Nabi Isa dan Allahyarham bapanya yang baru sahaja men1ngg4l dvnia pada September tahun lalu.

Katanya lagi, anak bongsunya itu merupakan cucu yang paling dinanti-nantikan oleh arw4h bapanya, namun dia tetap reda dengan segala ketentuan daripada Illahi.

“Salah satu benda baru untuk 2022 ni bagi saya dan keluarga adalah kehadiran anak ketujuh Alhamdulillah. Jadi, anak ketujuh saya ni merupakan anak perempuan. Saya dah ada tiga anak lelaki dan empat perempuan.

“Nama yang kami pilih adalah Maryam Tahirah. Maryam diambil sempena nama ibu Nabi Isa dan Tahirah adalah sempena dengan nama ayah saya Mohd Tahir yang telah kembali kepada pencipta.

“Anak saya yang ketujuh ini merupakan cucu yang ayah saya paling tak sabar nak jumpa. Ayah saya selalu sebut ‘Bilalah boleh jumpa?’ tapi dia tak sempat jumpa. Maka itu perancangan Allah. Allah dah tentukan. Itulah yang terbaik untuk kita. Kadang-kadang kita tak tahu. Selalunya kita tak tahu,” katanya menerusi hantaran di Instagram.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Faizal Tahir (@faizal_tahir)


Menerusi entri yang sama, Faizal turut mended4hkan anaknya itu telah mengalami beberapa komplikasi serius ketika di dalam kandungan.

Disebabkan komplikasi tersebut, pihak doktor telah mengesahkan anaknya itu mengalami simptom d0wn symdr0me.

Bagaimanapun, penyanyi lagu, Assalamualaikum Dunia ini memaklumkan dirinya menerima perkara tersebut dengan hati yang terbuka.

“Maryam ini adalah anak kami yang Allah berikan keistimewaan. Alhamdulillah. Di mana Maryam ni sewaktu dia dalam kandungan isteri saya, doktor dapat kesan beberapa masalah.

“Mula-mula j4ntung. Kemudian disahkan sebagai Tetralogy Of Fallot (TOF). Maknanya dia punya campuran d4rah dan oksigen tu tak cantik. Jadi, itu masalah pertama yang doktor dapat detect.

“Masa tu dah dapat tahulah yang memang kena pembed4han j4ntung Maryam selepas lahir. Kitaorang dah kena bersedia dari segi ment4l, fizikal dan kewangan. Beberapa bulan selepas itu, buat scan lagi dan dapat tahu ada mas4lah lain dalam perut iaitu double bubble. Membuatkan dia bermas4lah nanti bila nak makan.

“Bila doktor detect perkara ni dikaitkan pula dengan peny4kit sebelum ini, doktor nak bagitahu pun agak berat. Dia sarankan saya untuk buat pemeriksaan menyeluruh untuk isteri saya sebab kemungkinan besar bila ada dua komplikasi ni, akan ada d0wn syndr0me.

“Sebulan sebelum tarikh isteri saya bersalin, dapat tahu memang disahkan meng1idap d0wn syndr0me. Saya menerimanya dengan baik dan reda dengan apa yang Allah bagi. Saya tiada rasa macam down atau frvst. Itu dah tertulis,” kongsinya lagi.

Dikesempatan itu juga, Faizal turut menitpkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang telah memberikannya kata-kata positif mengenai kelahiran anak istimewanya itu

“Apa yang saya boleh kongsi sebenarnya adalah sewaktu saya berkongsi kepada rakan-rakan di pejabat, teman-teman berkuda, sahabat handai, keluarga sebelah isteri dan keluarga saya, semua orang bagi jawapan yang sangat positif dan memberi semangat. Perkara itu membuatkan saya bertambah selesa.

“Biasanya, bila saya sebut kepada sesiapa pun fasal anak saya, benda pertama yang keluar ‘Masya-Allah, Subhanallah. Allah kurniakan kau anak syurga bro’. Masa itu hati saya dengar pun jadi tersentuh. Tak expect pun mereka akan cakap begitu. ‘Anak syurga ni bro. Tak semua orang dapat kita ni terpilih untuk dikurniakan anak special ni.

“Alhamdulillah, perka itu amat memberi kekuatan kepada saya dan isteri. Salah satu perkara yang saya ingat, doktor ada cakap anak saya ni tak boleh terima layanan macam anak-anak saya yang lain. Dia memang kena extra attention, extra care. Doktor kata ‘This baby really need you’,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, bekas bintang kelahiran program realiti, One In A Million musim pertama ini turut menyifatkan kehadiran Maryam sebagai hadiah terindah daripada Allah SWT.

“Tapi benda yang terdetik di hati saya, apa yang doktor cakap tu salah. Saya sebenarnya yang sangat perlukan anak saya untuk saya jadi manusia yang lebih baik dan bersyukur. Boleh perbaiki diri saya sebagai hamba Allah. Perka ini yang membuatkan saya sangat-sangat bersyukur.

“Saya sedar Allah hantar perkara ini dengan niat yang sangat baik sebab kita kena bersangka baik dengan Allah. Apa yang boleh saya kongsikan, ketika ini fikiran saya masih lagi positif tetapi saya tahu akan ada lebih banyak ujian akan diberikan. Ini baru permulaan. Saya akan lalui banyak perkara yang akan mengajar saya benda baru.

“Saya tidak sempurna dan tidak akan pernah. Sebab itu manusia kena belajar. Satu persatu dan jangan terlalu tergopoh-gopoh. Selagi saya masih hidup dan Allah kurniakan rezeki, selagi Allah bangunkan saya setiap pagi, selagi itu saya tidak boleh give up,” akhirinya.

Sehingga kini, video yang dikongsikan itu telah pun meraih lebih 700,000 jumlah tontonan dan dihujani ribuan komen daripada netizen serta rakan selebriti.

Komen netizen:

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: MH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*