Ni baru betul tak mcm drama pukul 7..” – Drama Baru Pok Ya Cong Codei Kini Trending

” Macam ni lah sepatutnya drama Melayu, ada kelainan, tauladan dan pengajaran. Bukan cintan cintun..bukan sembang juta-juta..”

Demikian antara respon diberikan oleh warganet selepas menonton drama terbaru Pok Ya Cong Codei: Memburu Siti, drama terbaru arahan pengarah berkaliber, Sabri Yunus.

Disiarkan bermula 21 Mac 2022 di Astro Ria, drama ini turut melibatkan pelakon hebat tanah air iaitu Wan Hanafi Su, Eman Manan, Farid Kamil, Angeline Tan dan ramai lagi.

Malah selepas episod ke-3 ditayangkan, boleh dikatakan drama Pok Ya Cong Codei: Memburu Siti mula trending di laman sosial dan meraih pujian warganet.

Pujian diberikan kerana jalan cerita ini dikatakan ‘luar kotak’ yang lari dari kebiasaan atau tipikal ‘drama pukul 7pm’ yang asyik pasal cinta dan sembang projek juta-juta.

Selain itu, kualiti pelakon yang menerajui drama Pok Ya Cong Codei: Memburu Siti juga tidak dapat dipertikaikan lagi.

Selain dari Sabri Yunus sendiri yang memegang watak sebagai Pok Ya Seghedam, lakonan Eman Manan sebagai Muda Primula juga dikatakan membuat ramai meremang bulu roma.

” Aku mari sini nok tapar mu”-Meremang Tgk Eman Manan Bagi Pnampor, Mcm Real Jer

” Aku wi mu seminit, kalu dok buke pintu aku pecoh!”

Itu dialog pelakon berkaliber, Eman Manan yang membawakan watak sebagai Muda Primula dalam drama terbaru Pok Ya Cong Codei: Memburu Siti, drama terbaru arahan pengarah tersohor, Sabri Yunus.

Muda Primula, watak seorang lelaki ‘gedebe’ yang dilakonkan Eman Manan yang begitu berkesan sekali ternyata mencetus fenomena tersendiri meskipun baru memasuki episod ke-3.

” Wat tubik habih mende hk ade dalam rumah mu..lembing, tombak, parang, golok, keris..kalu ada pist0I wat tubik pist0I” kata Muda Primula dengan loghat Terengganu.

Berdasarkan komen warganet, babak itu antara paling mencuri perhatian kerana lakonan bersahaja Eman Manan yang diakui antara pelakon ‘lejen’ di Malaysia.

Bergandingan bersama Sabri Yunus yang membawakan watak sebagai Pok Ya, ‘duo’ ini dikatakan gandingan terbaik dan terbukti telah membuatkan peminat meremang bulu roma melihat aksi mereka.

Malah, penampilan pelakon-pelakon lain yang tidak disangkal sebagai antara pelakon hebat di Malaysia seperti Farid Kamil, Wan Hanafi Su, Saidi Sabri dan Issey Titan menjadikan drama ini dalam kelas tersendiri.

” Meremang tengok Eman Manan belakon,dia punya aura tu lain macam..

” Sepanjang idup..rasenya ni bru drama realiti.. kalu tak cite drama asyik pejabat besor dan orang-orang kaya..terbaik Pokya dan legend-legend yang lain..

” Memang terbaik semua berlakon selamba je macam dok sembang kedai kopi relax jer. Best sangat cite macam tak serabut dengan kisah cinta..

” Baru episod 3… tengok cerita ni jadi tak puas.. Ni belum lagi episod yang akan datang… Memang terbaik..dengan drama yang bersahaja je..” tulis warganet.

Meremang tengkuk…

Barisan pelakon hebat termasuk Farid Kamil, Saidi Sabri (anak Sabri Yunus), Asrulfaizal Kamaruzaman (terkenal dengan watak Jaha dalam filem Budak Kelantan) menjadikan setiap babak dalam drama ini ‘hidup’.

” Eman Manan, Sabri Yunus, Wan Hanafi Su. Trio of the finest actors in Malaysia. Confirm gempak siri Pokya ni.

” Wow karya terbaik. Boleh masuk Netflix Siries untuk paparan masyarakat antarabangsa. Kualiti terbaik. Tahniah Sabri Yunus.

” Fuhh,,,dengar orang lama punya dialog, meremang tengkuk..tmbah ada Eman Manan.. salute smua pelakon cite ni..” tulis warganet.

Empat tahun lalu, tidak siapa menduga sebuah drama berunsur komedi akan mendapat perhatian dan popular.

Tetapi sejarah membuktikan, drama “Pok Ya Cong Codei” (PYCC) arahan Sabri Yunus mendapat sambutan dan meniti di bibir masyarakat.

PYCC ditayangkan di Astro Citra pada 20 Januari 2018.

Watak utama, Pok Ya – seorang gedebe dari Kelantan yang datang ke Kuala Lumpur untuk melaksanakan tugas mencari anak seorang Datuk yang kononnya dilarikan lelaki yang dilakonkan oleh Sabri sendiri.

Di Kelantan, watak seperti Pok Ya itu memang wujud malah perkataan ‘Cong Codei’ pernah menjadi bualan masyarakat di negeri Cik Siti Wan Kembang satu masa dahulu.

PYCC tular dan popular hingga ada peminat-peminat yang menghasilkan lukisan watak utama tersebut.

Himpunan karya-karya peminat PYCC itu kemudiannya dibukukan oleh Institut Terjemahan & Buku Negara (ITBM) dengan judul Pok Ya Cong Codei (Kompilasi Fan Art).

Bukan setakat itu, ada juga yang menghasilkan t-shirt dengan wajah PYCC untuk dijual dan seterusnya dimiliki oleh peminat drama tersebut.

Sudah agak lama sesebuah drama atau filem yang dihargai peminat seperti dilakukan terhadap PYCC. Itulah kelebihan PYCC, sebuah drama antiklise filem g4ngster Malaysia.

PYCC adalah sebuah drama atau filem yang tidak dibuat-buat, kata pengarah tersohor U-Wei HajiSaari.

PYCC bukan komedi tetapi sebuah drama yang mempunyai sense of humor.

Filem-filem gengster yang dihasilkan di negara ini selalunya lebih merupakan gambaran palsu yang direka tentang dunia kongsi gelap dan samseng.

Kata U-Wei lagi, menerusi PYCC, Sabri telah memberi nafas baharu kepada drama tempatan, ketika mana ramai pengarah dan penerbit yang lebih suka kepada kisah cinta dan kehidupan orang kaya yang tidak berpijak di bumi nyata.

Pok Ya bukan samseng atau gengster walaupun dia seorang yang berani, mempunyai ramai pengikut dan sangat dihormati serta disegani, tetapi Pok Ya Cong Codei memberi makna sebenar ‘gedebe’ yang sekian lama disalah erti oleh ramai pihak.

Bagi pengarah filem “Mencari Rahmat”, Al-Jafree Md Yusop, PYCC antara telefilem terbaik pernah dibuat di Malaysia.

Gedebe satu istilah yang berasal dari Selatan Thai merujuk kepada Tok Nebe atau Tok Penghulu, satu sosok yang sangat dihormati dan disegani serta mampu menyelesaikan banyak masalah antaranya pergaduhan melibatkan kumpulan samseng dan hal lain di kawasan sekitarnya.

Mengikut kata Sabri, istilah gedebe hanya muncul di Kelantan sekitar era 70-an.

Pok Ya tidak bercakap menjerit-jerit dengan pelat cina dan ber’lu gua’. Pok Ya tetap dengan dialek Kelantan walaupun berada di Kuala Lumpur.

Pok Ya gedebe atau ketua s4mseng, dan dalam drama ini ditunjukkan sifat sebenar ketua samseng yang tenang, tidak perlu melompat ke atas meja untuk menunjukkan dia s4mseng.

Tidak, itu bukan PYCC, itu filem gangster kebudak-budakan yang dihasilkan orang lain di negara ini.

PYCC tidak memerlukan itu semua.

Pok Ya bukanlah kaki g4duh yang hanya tahu mahu mengamuk dan marah-marah, sebaliknya Pok Ya menyelesaikan masalah.

Itulah watak gedebe sebenar, bukan samseng atau gengster yang hanya tahu berg4duh semata-mata atau memvkul orang lain yang tidak setuju dengannya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : mediaviral

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*