Anak disangka hilang dibawa ke Australia, kering air mata wanita ini 8 tahun menanggung rindu… benarlah doa ibu tiada hijab

RAMADAN dan Syawal tahun ini bakal membawa kebahagiaan berganda buat wanita ini apabila dia bakal disatukan semula dengan anak sulungnya.

Menurut Noor Akma Sulaiman, 39, anak sulungnya, Muhamad Danish Aqez, 14, baru sahaja pulang ke tanah air pada 21 Mac lalu selepas lapan tahun menetap di Sydney, Australia.

Bercerita kepada mStar, dia yang senang disapa Akma sempat memperincikan semula kisah perpisahan itu yang dianggap sebagai detik paling gelap dalam hidupnya.

“Saya dah berpisah dengan bekas suami. Danish dibawa ke Australia oleh bekas suami tanpa pengetahuan saya. Dua tahun saya tak tahu keberadaannya. Kali terakhir saya jumpa Danish ketika hantar dia ke rumah arwah bekas ibu mentua.

“Selepas dua tahun baru saya tahu dia di sana. Mujur ada kawan saya di Australia, dia terjumpa bekas suami saya. Bila dah tahu Danish di mana, memang rasa lega sikit. Jadi sejak enam tahun lalu kami hanya berhubung melalui panggilan video.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Akhirnya selepas lapan tahun, dia balik ke Malaysia untuk menetap dengan saya. Masa dapat tahu dia nak balik Malaysia, saya menangis, melompat-lompat, seharian berfikir sebab gembira sangat,” ujarnya.

Menurut Akma, tempoh lapan tahun terpisah dengan anak bukanlah satu fasa mudah untuk dilalui.

akma3

Selepas dua tahun gagal dikesan, Akma berjaya menghubungi anaknya dan sering bersemuka secara maya menerusi panggilan video.

Namun kata suri rumah itu, dia tak pernah berhenti berdoa siang dan malam sehinggalah impiannya menjadi realiti pada tahun ini.

“Perjalanan hidup saya memang susah selama lapan tahun ini. Ketika dua tahun pertama saya tak tahu dia di mana, saya mencari-cari tanpa henti. Memang semua orang tahu bagaimana susahnya saya mencari anak.

Walaupun belum masuk bulan Ramadan, saya dah teruja nak beli baju raya. Lapan tahun tak jumpa, kali ini Allah beri peluang untuk saya.

AKMA

“Tapi dalam tempoh itu juga, saya hanya berdoa. Saya kata pasti ada hikmah akan berlaku. Kepada ibu bapa yang senasib dengan saya, yang terpisah dengan anak, jangan pernah berhenti berdoa.

“Paling sedih bila tak dapat tengok dia membesar depan mata. Sebab saya memang rapat dengan dia. Saya panggil dia dengan gelaran abang,” ujarnya.

Menurut Akma yang menetap di Bandar Puncak Alam, Selangor, Ramadan dan Aidilfitri tahun ini bakal disambut meriah dengan kehadiran buah hatinya itu.

“Walaupun belum masuk bulan Ramadan, saya dah teruja nak beli baju raya. Lapan tahun tak jumpa, kali ini Allah beri peluang untuk saya. Saya juga dah rancang nak bawa dia jumpa atuk dan nenek, jumpa saudara mara.

akma4

Selepas lapan tahun di Australia, Danish pulang ke tanah air pada 21 Mac lalu.

“Untuk puasa, saya mungkin nak masak ayam Korea ala-ala KyoChon. Dia suka makan ayam termasuklah Kentucky Fried Chicken (KFC). Memang saya sangat teruja untuk bulan puasa kali ini.

“Cuma sekarang dia sedang sesuaikan diri dengan cuaca Malaysia. Dia mengadu panas. Saya juga sedang uruskan untuk proses persekolahan dia di sini,” ujarnya lagi.

Dedah Akma, selain Danish, dia mempunyai seorang lagi cahaya mata hasil perkahwinan sama.

akma2

Kata Akma, bulan puasa tahun ini menjadi Ramadan paling bermakna buatnya.

Dia kini sudah memulakan hidup baharu dan mempunyai seorang lagi cahaya mata.

Dalam pada itu, Akma turut berkongsi video kepulangan anaknya menerusi Instagram.

Jelas Akma, dia sekadar mahu berkongsi kegembiraan dan berharap video itu dapat menjadi tatapan untuk masa akan datang.

“Saya sekadar nak kongsi kegembiraan dengan semua orang. Saya cuma nak cakap my son is back. Saya selalu ikuti mStar, jadi why not saya kongsikan juga dengan pembaca mStar,” ujarnya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*