DibuIi sejak kecil, perkahwinan musn4h! Wanita hanya sedar h1dap t0urette ketika usia 24 tahun selepas bakal suami sedar pergerakan peIik

DIGEL4R saw4n dan c4cat.

Demikian kata-kata yang sering dilemp4rkan kepada pengh1dap sindr0m tourette di samping menjadi m4ngsa bvli.

Malah, dirinya pernah menjadi m4ngsa am4rah dan pvkul ibu bapa hanya kerana tidak dapat meng4wal tab1at gerakan luar biasa yang sering terjadi.

Melalui pengalaman yang memer1tkan itu, Nursyakina Mohd Shah yang kini berusia 25 tahun memberitahu, dia hanya menyedari mengh1dap peny4k1t t0urette pada tahun lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Bercerita kepada mStar, dia yang mesra dipanggil Tia berkata mula mengalami ‘t1c’ iaitu gerakan atau suara tiba-tiba yang dilakukan secara berulang kali ketika berusia 8 tahun.

“Itu pun sepanjang hidup tanpa sedar yang Tia mengalami T0urette, jadi sepanjang hidup dari zaman kanak-kanak hingga ke remaja belajar seperti budak biasa dan tidak pernah mendapatkan sebarang pendidikan khas dari mana-mana sekolah.

“Sebab keluarga ingat tu hanya tab1at biasa… memang selalu kena m4rah dengan ibu dan abah sebab diaorang suruh berhenti buat t1c tapi Tia tak boleh berhenti buat.

“Mereka pun tak pernah bawa Tia jumpa doktor atau terapi untuk tahu ‘peny4k1t’ sebab selalu berkelakuan macam tu,” ujar anak sulung daripada empat adik beradik ini.

Tia mengalami tic yang dikenali sebagai coprolalia.

Tia mengalami t1c yang dikenali sebagai copr0lalia.

Keadaan lebih menyed1hkan adalah ketika berada di sekolah.

Mana tidaknya, dia sering di3ejek dan dipvlau rakan-rakan sekelas kerana ‘tab1at’ tersebut.

Malah ujar anak jati Negeri Sembilan itu, dia adalah m4ngsa bvli di sekolah namun apa yang dialami hanya dipend4m sendiri dan tidak pernah diadvkan kepada keluarga.

“Tia tak pernah ada kawan baik sebab t1c, waktu rehat akan sendirian dan dalam kelas pun tiada yang nak duduk sebelah kerana Tia dipvlaukan.

“Mereka selalu ej3k Tia s4wan atau cac4t. Apabila nampak Tia mereka akan gelak-gelak, kalau ada presentation memang tiada siapa yang nak satu kumpulan sampai pernah Tia disuruh masuk dalam satu kumpulan tu dan mereka cakap depan-depan ‘tak mahu la dengan dia cikgu’.

Dibuli dan diejek sejak kecil membuatkan Tia lebih kuat menghadapai cabaran mendatang.

Dibvli dan diej3k sejak kecil membuatkan Tia lebih kuat menghadapai cab4ran mendatang.

“Jadi, apa yang dialami memang Tia pendam saja. Bersyukur sebab guru-guru baik cuma apabila mereka tegvr, Tia hanya mampu berdiam diri kerana tidak tahu bagaimana nak jelaskan,” luahnya seb4k.

Dugaan dan ujian yang dilaluinya sebagai pengh1dap s1ndrom t0urette membuatkan dia ingin berada jauh daripada keluarga dan sesiapa sahaja yang pernah mengej3knya.

Ekoran itu, dia memilih untuk mendirikan rumah tangga dengan pilihan hatinya.

Bagaimanapun, perkahwinan yang dibina hanya bertahan selama lima tahun.

Tia beranikan diri bercerita kepada tunang, memang daripada kecil Tia buat macam tu dan tidak tahu sebab apa.

NURSYAKINA

“Melangkah ke alam perkahwinan, keadaan yang Tia lalui tetap sama. Selalu bekas suami dan mentua minta Tia berhenti untuk buat t1c tetapi tak boleh. Selepas lima tahun berkahwin, Tia bercer4i dan jaga kedua-dua anak Tia.

“Masa umur 23, Tia berjuma seorang lelaki bernama Mohamad Nor Alif Jamsari yang berusia 28 tahun. Dia menjadi tunang Tia sekarang dan kami bakal mendirikan rumah tangga bersama pada 13 Mei ini.

“Dia pun pernah tanya Tia ‘kenapa suka buat macam tu, macam gerak-gerak bahu… kelip-kelip mata dan jerit kadang-kadang’. Jadi, Tia beranikan diri bercerita memang daripada kecil Tia buat macam tu dan tidak tahu sebab apa.

Sindrom tourette hanya diketahui pada usianya 24 tahun.

Sindr0m t0urette hanya diketahui pada usianya 24 tahun.

“Kemudian, dia ambil tindakan bawa Tia pergi klinik dan selepas itu doktor maklumkan yang Tia ada kemvrungan. Mula-mula memang tak percaya tapi bila imbau balik, dari kecil kena mar4h dan jadi m4ngsa bvli serta tiada rakan… perkahwinan pun tak seindah yang disangka,” luahnya lagi.

Susulan daripada itu, doktor dari klinik tersebut memberikan surat rujukan terus ke ps1kiatri dan neur0logi.

Daripada situ, dia dis4hkan meng1dap s1ndrom tour3tte.

Tia mengakui situasi yang dilalui itu sangat menyed1hkan tetapi berterima kasih dengan pengalaman tersebut kerana menjadikannya kuat untuk menghadapi dug4an mendatang.

Tia dan tunangnya bakal mendirikan rumah tangga pada 13 Mei ini.

Tia dan tunangnya bakal mendirikan rumah tangga pada 13 Mei ini.

Malah ibu dan bapanya memohon maaf kerana pernah mem4rahi serta memukvlnya suatu ketika dulu berikutan tidak mengetahui dia mengh1dap s1ndrom berkenaan.

Tambah ibu tunggal kepada dua cahaya mata yang berumur 7 dan 4 tahun ini, sejak disahkan itu, dia perlu mengambil ub4t dan meneruskan terapi.

“Dahulu di Hospital Serdang tapi sekarang semua di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebab HKL ada pakar neur0logi,” ujarnya yang turut bersyukur kerana dianugerahkan lelaki yang sanggup terima keadaan dirinya yang mengh1dap t0urette.

Dalam pada itu, Tia memberitahu, anak sulungnya juga sudah menunjukkan s1mptom t0urette sejak usia 5 tahun dan kini turut mendapatkan raw4tan serta terapi pakar.

Katanya, doktor mengandaikan s1ndrom t0urette adalah faktor genetik dan persekitaran namun ia masih belum dipastikan k3$ahihannya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: MSTAR

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*