Panas h4ti tengok budak 5 tahun tunjuk s4mseng, aksi pij4k kamera paling mel4mpau! Netizen h3rdik ibu bapa tak reti jaga anak

GELAGAT seorang kanak-kanak berkelakuan k4sar dan panas b4ran terhadap individu lain yang kelihatan seusia dengannya menerusi sebuah video yang dimuat naik di TikTok mengundang kem4rahan ramai.

Malah perbuatannya memijak telefon bimbit sebagai tanda pr0tes selepas ditegur kerana bertindak k4sar menambahkan lagi ‘b4ra’ di hati netizen yang menontonnya.

Rata-rata melahirkan rasa kurang senang dengan sikap kanak-kanak tersebut kerana dibimbangi akan berkekalan hingga dewasa sekiranya tidak ditangani segera.

“Dia yang j4tuh sendiri, tiba-tiba orang lain kena. Apa punya budak, nasib bukan anak buah aku… kalau anak buah, aku terus pij4k.

“Tolong eh, aku memang tak suka budak macam ni sebab dulu aku ingat lagi mak aku kena sep4k atau t4mpar dengan budak usia macam ni. Sebabnya (punca) aku tak ingat sebab apa tapi yang aku tahu masa tu mak aku nak tenangkan dia, end-up mak aku masih cakap ‘tak apalah kecil lagi’,” demikian luah seorang pengguna Twitter.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Perkongsian semula video berkenaan oleh pengguna terbabit di platform tersebut menerima lebih 23,000 tanda suka (likes) selain diulang kicau lebih 21,000 pelayar lain.

Kebanyakan mereka turut tidak berpuas hati dengan cara pemikiran segelintir masyarakat yang melihat perbuatan kanak-kanak itu sebagai perkara biasa kerana usianya.

Justeru ramai antara netizen turut mempertikaikan cara didikan ibu bapa kanak-kanak terbabit sehingga anak mereka berani berkelakuan seperti itu.

Terdahulu seorang kanak-kanak lelaki yang segak memakai baju Melayu beserta tanjak kelihatan menunjukkan aksi silat di hadapan kamera telefon bimbit sewaktu anggota keluarganya sedang bersiap sedia merakamkan foto sempena Aidilfitri.

Menerusi video pendek berdurasi 38 saat itu, dia bagaimanapun dilihat tergelincir sendirian sebelum berlari duduk di atas sofa.

Susulan itu ramai ahli keluarganya mentertawakan keletahnya.

Aeira bersama suami dan anak-anaknya beraya di kampung halaman.

Bagaimanapun dengan tidak semena-mena dia dilihat menjadi agr3sif dan cuba memukul seorang kanak-kanak lain sebelum memij4k telefon yang merakamkan aksinya itu.

Tampil menceritakan tentang situasi tersebut kepada mStar, pemilik akaun TikTok yang berkongsi video berkenaan memaklumkan kanak-kanak tersebut berusia lima tahun.

Menurut wanita yang mesra dipanggil Aeira, dia mendakwa kanak-kanak berkenaan merupakan anak kepada sepupunya sendiri yang turut berada di lokasi kejadian.

“Sebenarnya adik tersebut okey saja. Dia suka buat lawak, mengvsik… memang anak yang baik dan mendengar kata.

“Hanya masa itu dia buat perangai, nak tunjuk hero dengan silat. Mungkin sebab dia pakai tanjak, jadi acah-acah jadi pahlawan.

“Apabila terj4tuh, sepupu dia provoke… sebab itu dia m4rah agaknya. Tapi selepas itu mereka okey saja dan dia pun kena cvbit,” ceritanya kepada mStar.

Menyedari perlakuan kanak-kanak berkenaan menerima krit1kan ramai, Aeira berkata dia sed1h apabila netizen menghvkum anak buahnya hanya berdasarkan satu video pendek.

Gambar bersama saudara mara ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini.

“Dalam video lain yang dikongsikan, dia tak ganggu pun. Sebab tu saya rasa tak adil untuk ibu bapanya apabila orang cakap mereka tidak pandai ajar anak.

“Mana ada ibu bapa dalam dunia ini yang tak ajar anak mereka menjadi baik. Lagipun dia mempunyai dua orang abang dan mereka suka main lawan-lawan.

“Abang-abangnya pun memang lasak sejak kecil tapi dah besar jadi senyap dan tak g4nggu orang.

“Sedih apabila membaca komen netizen yang menghamburkan kata-kata kes4t dan menyatakan dia akan jadi budak j4hat serta kaki bvli satu hari nanti,” katanya yang juga ibu kepada tiga cahaya mata.

Komen netizen:

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: MStar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*