Adik Cerita Pesanan Terakhir Arw4h Benjy Seminggu Sebelum Temui Sang Pencipta!

Tarik 11 pagi, 11 Julai 2021 merupakan tarikh yang paling menyed1hkan buat peminat serta keluarga terdekat pelakon Khaeryll Benjamin Ibrahim pergi menemui sang pencipta. Arwh tinggalkan banyak kenangan dan jasa untuk dunia seni, ketika hayatnya.

Pemata seni Benjy pergi meninggalkan banyak kenangan terutama dalam dunia seni tanah air kita.

Kenangan syawal tak dapat dilupakan.

Bagi adik beradik kesayangan Benjy, kenangan bersama arwh disimpan kemas. Lebih-lebih ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Menurut Elza Irdalynna, menjelang syawal, yang paling dikenang adalah rendang istimewa arwh.“Sewaktu mama, Azean Irdawaty masih hidup, setiap kali hari raya, kami anjurkan rumah terbuka.

“Antara kami bertiga, Benjy paling pandai (masak). Tentulah, kami akan kata mama masak paling sedap.Tetapi, arwh  mama sendiri mengakui, Benjy masak lebih sedap.

Benjy pandai masak rendang.

Kalau dia masak, jangan masuk dapur. Kami masak, boleh pula dia kacav,” ceritanya.Cerita Inessa lagi, dia masih ingat pengalaman raya terakhir bersama arwh Benjy.

Katanya meskipun bapa mereka merancang untuk tidak merayakan, dia dan Benjy, senyap-senyap membuat persediaan kerana mereka percaya, arwh ibu mahu hari raya disambut meskipun tanpa adanya dia bersama.

“Kami tahu mama mahu kami raikan. Jadi saya senyap-senyap tempah lemang dan s0rok di dapur.“Pada malam menjelang raya, ketika abah t1dur, saya siapkan semua.

Kemas rumah, cuci langsir.

Sampai pukul empat pagi.“Abah bangun keesokan harinya, sebelum keluar solat hari raya, dia dapati makanan dah tersedia atas meja. Itulah juadah hari raya terakhir kami bersama,” kongsinya.

Benjy seorang abang penyayang.

Bagi dua beradik ini, Benjy seorang abang penyayang. Di mata umum, mungkin ada yang memandang arwh pada sisi berbeza.Tetapi pada Inessa dan Elza, arwh seorang abang yang sentiasa ada untuk adik-adiknya.

Menjaga mereka ketika masih kecil dan sentiasa ada tanggungjawab sebagai seorang abang.“Sepanjang kami membesar, kami tak guna khidmat orang gaji.”

Jadi Benjylah yang akan jaga kami bila mama dan abah kerja. Arwh lepas balik dari sekolah, akan salin lampin, mandi dan masakkan kami yang masih kecil pada ketika itu. Semua dia buat.”

Dari umur dia sembilan tahun sampailah kami dan besar dan boleh jaga diri sendiri. Dia suka menyakat dan hiburkan kami.

“Kata mama, masa Benjy remaja dia tak keluar bermain dengan kawan.”

“Selalu berada di rumah jaga kami,” kata Inessa.Bagi Elza, antara memori paling diingati adalah sewaktu Benjy membantu mereka berlakon.

Katanya, hebatnya seorang Benjy yang mampu mengeluarkan em0si pelakon lain dengan methodnya sendiri.“Kenangan saya dengan arwh Benjy adalah ketika kami berlakon bersama sekitar 1996 dalam drama siri bertajuk Sayang Anakku Sayang.

“Saya ketika itu berumur sembilan tahun, manakala Inessa pula enam. Kami diminta melakonkan ak$i terkejt dan sed1h.“Benjy banyak t-t0long kami.

Hanya dengan menyergh, dia berjaya keluarkan em0si yang dikehendaki dalam diri kami, yang pada ketika itu hanyalah kanak-kanak,” kongsi Elza.

Jaga diri – Benjy

Disoal tentang perbualan akhir bersama Benjy, bagi Inessa, kata-kata akhir adalah menerusi pesanan WhatsApp seminggu sebelum pemergian arwh.

Allahyarham sempat menyanyikan lagu hari lahir dan menulis kata paling bermakna untuk seorang adik.“Benjy pergi seminggu selepas hari lahir saya.

Dalam rakman suara terakhirnya untuk saya, dia sempat menyanyikan lagu hari jadi.“Mesej dia berbunyi, saya sayang awak juga. Itulah yang terakhir.

Seminggu selepas itu, dia men1nggal dunia,” katanya Inessa yang sehingga hari ini masih menyimpan mesej tersebut.

Bagi Elza pula, Benjy pada pesanan akhir kepadanya, memberi pesanan pent1ng.

Mengingatkan dirinya agar kek4l kvat dalam berdepan $ituasi $ukar ketika pandemik.“Dalam mesej terakhir arwah Benjy kepada saya, dia minta saya bert4han.

Ketika itu dunia dilnda pandem1k, saya secara kewangan juga seperti yang lain, terke$an.“Saya katakan padanya, saya mungkin tidak dapat lagi menghantar kepadanya wang.

Katanya tidak mengapa, dan dia minta saya bert4han.“Pesanan akhirnya pada saya juga adalah supaya saya jaga diri,” kongsinya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : Utusan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*