Rasa macam buang anak, pemuda nekad hantar monyet kesayangan ke Perhilitan… manja tapi masih ada liarnya

WALAU hanya seekor monyet, ketiadaannya tetap dirindui.

Biarpun berat hati, seorang pemuda terpaksa membuat keputusan menghantar haiwan kesayangannya ke habitat asal.

Video yang merakamkan momen terakhir itu mengundang sebak dalam kalangan netizen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Pemuda berkenaan, Zulhilmi Razali mengakui berat hati untuk melepaskan haiwan yang dijaga sejak berusia dua bulan ketika ditemui di tepi jalan pada 2017.

Baginya, monyet yang bernama Sleppy itu sudah dianggapnya sebagai anak sendiri.

hantar monyet balik 5 W

Monyet kesayangan dibawa ke Perhililitan.

“Saya jaga dia dari usia dua bulan, dari kecil dan bawa dia ke mana-mana. Makin lama, makin sayang dengan dia macam anak sendiri.

“Tapi selepas berbincang dengan ibu dan sepupu, kami rasakan dia patut hidup kat habitat asal dia walau sayang macam mana sekalipun,” katanya ketika dihubungi mStar.

Lebih dikenali sebagai Amy Combie, pemuda berusia 29 tahun itu berkata, walau monyet betina itu manja bersamanya, ibu dan sepupu, ia masih mempunyai sifat haiwan liar.

“Dulu masa kecil, Sleppy memang sangat manja dengan semua orang. Sekarang ni dia hanya manja dengan kami saja. Kalau jumpa kawan saya, masih ada liarnya.

“Setakat ini, saya dan sepupu tak pernah kena gigit kecuali ibu tapi tak cedera dan tiada insiden melibatkan orang luar,” ujarnya yang berasal dari Bayan Lepas, Pulau Pinang.

hantar monyet balik 4 W

Amy Combie menjaga Sleppy seperti anak sendiri.

Menetap di sebuah kondominium di Kuala Lumpur, Amy Combie juga bimbang terhadap keselamatan monyet itu dan keadaan persekitarannya.

“Bila saya keluar bekerja, Sleppy dimasukkan dalam sangkar. Hanya apabila saya berada di rumah, baru lepaskan Sleppy berkeliaran di dalam rumah.

“Saya pasang CCTV (kamera litar tertutup), jadi boleh tengok keadaan dia. Makin lama tengok makin kasihan sebab terpaksa tinggalkan dia dalam sangkar.

“Bila dah makin dewasa, makin terserlah sifat liarnya. Takut juga kalau terlepas ke rumah jiran nanti susah untuk saya dan orang lain,” ujarnya.

hantar monyet balik 3

Sleppy dijaga dari usia dua bulan dan kini berusia lima tahun.

Sehubungan itu, dia membuat keputusan untuk menghantar monyet kesayangannya ke Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Cheras, dua minggu lalu.

“Saya terpaksa lakukannya bagi mengelakkan perkara yang lebih buruk. Kita tak jangka, tapi tak mahu bila berlaku, baru nak menyesal.

Setiap kali balik rumah tengok sangkar kosong dah tak ada Sleppy, saya jadi sebak.

AMY COMBIE

“Saya fikir Sleppy juga patut hidup di habitat asalnya walaupun saya sayang dan jaga dia macam mana sekali pun,” tambahnya.

Pada Disember tahun lalu, mStar pernah melaporkan mengenai video yang tular menunjukkan Sleppy yang memakai lampin begitu teruja melihat sepupu Amy Combie muncul di pintu rumah sambil membawa bagasi, dan manja tidak mahu melepaskan pelukan.

hantar monyet balik 2

Sangkar yang menjadi kenangan selepas menghantar pulang Sleppy.

Bagi Amy yang merupakan penjawat awam, sebenarnya bukan mudah untuk melepaskan sesuatu yang disayangi termasuk haiwan peliharaan.

“Sebagai pencinta haiwan, perasaan sayang jaga kecil sampai besar itu ada tapi nak tak nak untuk kepentingan bersama, untuk Sleppy, saya sendiri dan orang lain, kena hantar dia balik.

“Saya kena reda dengan keputusan ini walaupun hakikatnya perasaan tu macam kita buang anak. Saya masih bujang, tapi Sleepy macam anak sendiri.

“Saya harapkan Sleppy dapat survive di habitat asalnya di hutan. Setiap kali balik rumah tengok sangkar kosong dah tak ada Sleppy, saya jadi sebak,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*