“Mampu Atau Tidak Saya Tanggung…”-Farid Kamil Tak Menyesal, Anggap Ujian Untuknya

Pelakon dan pengarah, Farid Kamil Zahari, 41, tidak menyesal dengan perkara yang terjadi dalam hidupnya kerana percaya setiap manusia akan menerima ujian.

Farid menyifatkan dijatuhi hukuman penjar4 dan den da oleh mahka mah serta gelaran Datuk ditarik balik adalah uj ian Allah untuk tahap keimanannya.

“Ada banyak perkara positif yang dilalui saya sekarang antaranya berlakon di Indonesia dengan Christine Hakim dan Acha Septriasa dalam sebuah filem.

“Dalam al-Quran ada menyebut, bagaimana seseorang itu boleh mengaku dirinya beriman sedangkan dia tidak diuji?,” katanya.

Menurutnya, dia boleh menghadapi situasi terbabit di dalam kemampuannya.

“Saya bukan saja rasa tapi nampak perkara itu berlaku di depan mata. Itu menunjukkan bahawa ujian yang diberikan kepada saya, mampu atau tidak saya tanggung.

“Dan juga adakah keimanan saya cukup untuk saya bertanggungjawab di atas apa yang terjadi? Mungkin saya dah buat banyak perkara baik tapi saya tak boleh menga ku saya cukup beriman selagi tidak diuji. Maka ujian itu memberi satu perspektif yang baru dalam hidup saya secara menyeluruh,” katanya.

Terdahulu pada 23 Ogos 2021, Farid dijatuhi huku man penja ra oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam atas kesalahan menggunakan kekerasan jenayah serta mengeluarkan perkataan tidak sopan terhadap seorang anggota polis, dengan niat untuk menghalangnya melakukan tugas, empat tahun lalu.

Farid juga dipen jara empat bulan kerana mengeluarkan perkataan tidak sopan terhadap mang sa yang sama pada masa dan tempat sama, mengikut Seksyen 90 Akta Po lis 1967.

Namun, mahka mah memerintahkan kedua-dua huku man itu berjalan serentak iaitu Farid hanya perlu menjalani huku man p3njara 13 bulan.

Bagaimanapun, berikutan rayuan pelakon itu, Mahka mah Tinggi Shah Alam menggantikan huku man penja ra 13 bulan bagi kesala han menggunakan keke rasan jena yah kepada denda RM5,000, manakala huku man penja ra empat bulan kerana mengeluarkan perkataan tidak sopan digantikan dengan den da RM500.

Farid kini tampil mempromosikan filem Remp-it 2 yang akan ditayangkan pada 24 November ini.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*