Golongan Antivaks!n Didapati Mengh@sut Orang, PM Muhyiddin Yassin Dedah Plan Kerajaan Kpd Mereka Ini

KUALA LUMPUR – [DIKEMAS KINI] Kerajaan sedang mengkaji untuk mengenakan tind4kan undang-undang ke atas golongan antiv4ksin di negara ini jika golongan itu didapati mengh4sut orang ramai daripada menyokong Program Imunis4si C0v1d-19 Kebangsaan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata, kerajaan juga telah meminta Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan V4ksin C0v1d-19 (JKJAV) mengkaji pelaksanaan program imunis4si secara wajib jika jumlah pendaftaran gag4l mencapai sasaran imuniti kelompok.

“Kalau ikut perancangan kita, saya harap kita dapat percepat v4ksinasi, yang penting jangan ada orang berkata jangan v4ksin.

“Kita tidak mahu separuh daripada orang kita sudah dapat suntik4n manakala sebahagian lagi tidak dapat, kerana ini akan membawa kes4n,” katanya kepada Bernama.

Beliau berkata demikian selepas melawat Pusat Pemberian V4ksin (PPV) Pusat Pameran dan Dagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) yang turut disertai Menteri Penyelaras Program Imunis4si Cov1d-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar serta Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba.

Menurutnya, setakat ini hampir 13 juta orang telah mendaftar dan angka itu hanya 50 peratus daripada jumlah keseluruhan yang sepatutnya berdaftar untuk Program Imunis4si C0v1d-19 Kebangsaan.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan akan mempercepat program imunis4si C0v1d-19 dalam misinya mencapai imuniti kelompok lebih awal daripada yang disasarkan, antaranya dengan menambah bilangan PPV, baik di bandar ataupun luar bandar.

“Kita juga minta supaya klinik-klinik swasta untuk bersedia bagi membantu kerajaan. Ada 8,000 klinik swasta di seluruh negara. Jadi, jika semua masuk dalam jadual kita, lebih banyak (orang) yang kita akan dapat (berikan v4ksin),” katanya.

Selain itu, beliau berkata, setakat ini tidak timbul isu ketiadaan stok vaks1n di dalam negara memandangkan lebih 100 peratus daripada jumlah yang dirancang pada tahun lepas telah tiba di negara ini, dan jumlah itu dijangka terus bertambah dalam proses mempercepat pemvaks1nan penduduk.

Perdana Menteri dibawa meninjau operasi di PPV MITEC yang mula beroperasi pada 31 Mei lepas dan akan memulakan operasi pada skala besar dengan kapasiti hingga 8,000 penerima v4ksin sehari bermula 7 Jun ini. – Bernama

Sebelum ini pernah tular kes suami selebriti, Ina Naim iaitu Suhaimi Saad yang merupakan seorang penolak v4ksin tegar dan tidak menghantar anak mereka ke sekolah demi mengejar hal agama.

Kini pelakon veteran tanah air, Zul Yahya pula tampil dengan pendapatnya sendiri apabila mengatakan w4bak berb4haya C0V1D-19 ini adalah kononnya konspirasi yahudi untuk mengawal pergerakan umat Islam. Malah, posting Zul Yahya dengan mengatakan “D4jjal besar on the way” juga sungguh mengeliruk4n ramai.

 

[VIDEO] “Tak guna berdebat dengan orang yang tak mahu belajar” – Catriona Ross tak layan kritik4n Suhaimi Saad, mohon jangan terpengaruh dakyah gol0ngan anti v4ksin

STATUS bekas penyanyi nasyid Suhaimi Saad di Instagram yang mengkritik tindakan Catriona Ross meluahkan rasa marah terhadap segelintir rakyat gagal mematuhi prosedur operasi standard (SOP) tidak memberi kesan kepada aktres itu.

Menurut Catriona atau nama sebenarnya Catriona Norhayati Ross Bahrin Ross, dia mengetahui mengenai status tersebut melalui rakannya yang menghantar paparan skrin kepadannya.

Tambah pelakon berusia 41 tahun ini, dia juga enggan membuang masa berdebat dengan seseorang yang tidak mahu belajar.

“Bila kawan hantar paparan skrin status itu, saya tertanya-tanya siapa pula dia sebab dia pun dah lama tak ada dalam industri. Bila kawan jelaskan siapa dia, barulah saya ingat yang dia anti vaksin, tak percaya sekolah dan kemajuan.

“Bagi saya macam ini la, saya tak nak komen lebih lanjut fasal dia sebab rakyat Malaysia sedia maklum kepercayaan dia macam mana. Dia boleh kata apa saja tentang saya dan saya memang tak ambil hati atau terkesan dengan kata-kata dia.

“Bagi saya, kita tak akan menang berdebat dengan orang yang tak mahu belajar. Kepercayaan saya tetap sama… tak berubah hanya disebabkan satu manusia itu,” katanya kepada mStar.

Sebelum ini, Catriona meluahkan rasa mar4h terhadap sikap deg1l segelintir rakyat Malaysia yang dilihat berduyun-duyun pulang ke kampung sebaik kerajaan mengumumkan ‘total lockdown’ pada Jumaat.

Video tersebut mendapat perhatian Suhaimi yang memuat naik status di Instagram menyelar tindakan Catriona yang menggelar rakyat yang mel4nggar SOP sebagai ‘b0d0h’ dan ‘bing4i’.

Menerusi status tersebut, Suhaimi menegaskan ramai rakyat yang sudah mematuhi SOP dan bersabar sepanjang lebih setahun berdepan dengan pandemik C0vid-19.

Dalam pada itu, pelakon drama siri Cindai ini turut menyarankan agar semua rakyat Malaysia mengambil suntikan vaksin dan tidak mudah terpengaruh dengan dakyah tidak benar.Catriona menyarankan agar penghasut vaksin diletakkan sebilik dengan pes4kit C0v1d-19.

Malah, Catriona turut memberi contoh Imam Masjid al-Haram di Mekah, Arab Saudi, Syeikh Dr. Abdulrahman Al-Sudais juga telah selamat menerima suntikan vaks1n Pfizer di King Abdullah Medical City pada Mac lalu.

“Saya memang sarankan semua rakyat Malaysia ambil suntikan vaksin. Jangan terpengaruh dengan cerita-cerita dongeng mengenai vaks1n. Lupakan dakyah mengatakan v4ksin cara orang Yahudi bunvh orang.

“Sebagai contoh Imam Masjid al-Haram di Mekah, Syeikh Dr. Abdulrahman Al-Sudais pun ambil suntikan vaks1n. Orang mulia seperti beliau pun boleh ambil… kenapa tidak kita?

“Jangan persoalkan kenapa negara lain seperti China dan New Zealand dah bebas C0v1d-19. Rakyat mereka semuanya dah ambil vaks1n,” ujarnya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! GK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @GengKepoh

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*