Pernah Jadi Bilal Masjid, Benarkah Ahmad Nisfu Hidup Sebatang Kara Dan Daif? Anak Dedah Cerita Sebenar

” Apa?? Kau bilang aku peromp4k? Aku director Ahmad Nisfu!”

Bagi peminat filem-filem Melayu klasik, pasti tidak akan lupa dengan dialog pelakon Allahyrham Ahmad Nisfu dalam filem Seniman Bujang Lapok yang yang diarahkan oleh Allahyrham Tan Sri P. Ramlee itu.

Memegang watak sebagai tuan director Ahmad Nisfu dalam filem yang diterbitkan pada tahun 1961 itu, lakonan serius tetapi lucu Ahmad Nisfu cukup dikenali sehingga ke hari ini.

Pembawaan karakternya yang humor cukup menyenangkan P. Ramlee untuk memgambil beliau turut serta membawa pelbagai watak dalam beberapa filem di bawah arahannya.

Mama seniman Ahmad Nisfu cukup masyhur dalam persada perfileman Melayu walau menjangkau beberapa dekad setelah penutupan Studio Jalan Ampas di Singapura.

Namun, beberapa tahun sebelum ini, tular di media-media sosial yang entah mana dicedok yang mengatakan seniman Ahmad Nisfu hidup sebatang kara dan hanya menghabiskan riwayat hidupnya di dalam kubu peninggalan tentera Jepun.

Anak kongsi cerita sebenar

Melalui temu bual seorang wartawan Berita Harian Singapura yang dirujuk di dalam laman wadah seni waris Allahyrham Ahmad Nisfu menjelaskan segala-galanya.

Buat julung-julung kalinya, anak kandung Allahyrham, Encik Osman Mohamed, 76 tahun, berbicara dengan akhbar Berita Minggu untuk menjelaskan keadaan sebenar.

” Satu saja yang betul dalam rencana itu – Allahyrham adalah seorang pelakon filem. Yang lain semua bohong,” kata Encik Osman yang ditemui di rumahnya di Jellicoe Road pada 2014.

Menurut Encik Osman, yang tidak mahu gambarnya disiarkan dalam akhbar, Allahyrham yang nama sebenarnya Mohamed bin Nisfu telah meninggI dnia di rumahnya pada 10 pagi, Julai 1973.

Rumahnya terletak di kawasan Kampong Kuchai Lorong 3 di Singapura.

” Arwh meninggI secara senang. Saya sempat jumpanya pada 7 pagi sebelum pergi kerja.

” Pada 10 pagi, saya mendapat panggilan yang beritahu saya bahawa Allahyrham sudah menghembuskan nafas terakhirnya,” kata Encik Osman, anak sulung dalam dua beradik. Adiknya, Cik Fatimah Mohamed, sudah meninggI dnia.

Katanya lagi, anggota keluarga serta ramai seniman dan seniwati seperti Allahyrhamah Saadiah telah melawat jnazahnya yang disolatkan di surau Kampong Kuchai.

Allahyrham kemudian dikebumikan selepas zuhur di perkubvran Bidadari dan baru-baru ini telah dipindahkan ke perkubvran Choa Chu Kang.

” Allahyrham sak1t sebulan sebelum beliau meninggI. Ada darah keluar semasa beliau membuang air kecil dan beliau pergi ke hospital.

Tetapi, beliau balik rumah setelah berasa pulih. Sebelum beliau meninggI, beliau nampak macam biasa, tak sak1t,” kata Encik Osman.

Seorang anak tiri Allahyrham, Encik Saydeh Ali, 76 tahun, yang ditemui di rumahnya di Choa Chu Kang Street 52 turut mengesahkan maklumat mengenai pemergian Allahyrham.

” Allahyrham dikelilingi ahli keluarga semasa meninggI dnia,” kata Encik Saydeh.

Malah, Allahyrham tidak pernah kesunyian sepanjang hayatnya.

Allahyrham, anak sulung dalam empat beradik, telah dilahirkan di Medan, Indonesia, tetapi membesar di Kampung Makam di Pulau Pinang, Malaysia.

Isteri pertamanya yang berasal dari Kedah, Allahyrhamah Saadiah Musa, meninggI dnia pada 1939 selepas melahirkan anak kedua.

” Selepas kematian isteri pertama, Allahyrham datang ke Singapura sebelum Merdeka pada tahun ’50-an,” kata Encik Osman.

Di sini, Allahyrham telah menikahi isteri keduanya, Allahyarhamha Cik binti Osman. Mereka tidak dikurniakan cahaya mata tetapi Allahyrham mempunyai lima anak tiri serta cucu-cucu tiri.

Seisi keluarga Allahyrham termasuk Encik Osman tinggal di kawasan Kampong Kuchai. Hari ini, Allahyrham turut mempunyai 10 cucu kandung.

Mengenali Ahmad Nisfu, seorang yang warak

Minat Allahyrham dalam bidang lakonan telah berputik sejak kecil lagi.Beliau yang berpendidikan madrasah telah menyertai satu kumpulan bangsawan di Pulau Pinang dan kemudian menyertai kumpulan bangsawan Seri Noran di Kuala Lumpur pada tahun ’50-an.

Pementasan bangsawan itu telah membawanya ke Singapura di mana beliau kemudian menjadikan kota ini sebagai tempat tinggal tetapnya sehingga ke akhir hayat.

” Beliau tidak pernah balik ke Pulau Pinang selepas berkahwin lagi di sini,” kata Encik Osman.

Beliau juga sangat rapat dengan Allahyrham P. Ramlee, kelahiran Jelutong, Pulau Pinang, dan mereka sudah saling berkenalan sejak alam persekolahan.

Justeru, Allahyrham yang hanya tahu menulis dan membaca dalam tulisan Jawi banyak menyumbang idea dan melakonkan filem-filem hasil Allahyrham P. Ramlee.

Misalnya, filem Ibu Mertuaku, yang diterbitkan pada 1961, sebenarnya cerita yang digarap hasil cetusan idea Allahyrham dan diberikan kepada Allahyrham P. Ramlee.

Idea itu kemudian diolah mengikut cita rasa Allahyrham P. Ramlee bagi mencerminkan kesan teladan dan pengajaran.

Berdasarkan perkongsian Encik Osman dan Encik Saydeh mengenai Allahyrham lagi, mereka menggambarkan Allahyrham sebagai seorang yang tegas tetapi bernada lembut semasa bertutur dan tidak banyak cakap di dalam rumah.

Beliau selalu keluar pagi dan akan balik rumah selepas isyak.

Apabila ada penggambaran filem, sebuah kereta akan datang menjemputnya di rumah.

” Allahyrham juga selalu bersembang di kedai kopi di Geylang Lorong 101. Di situlah ‘port’ bintang filem.

” Tetapi, apabila masuk waktu solat, Allahyrham akan bersolat di Masjid Aminah, Masjid Kassim atau Masjid Onan Road,” kata Encik Saydeh.

” Allahyrham adalah seorang yang warak. Allahyrham banyak memberikan nasihat tentang agama dan menjadi bilal tetap di Masjid Onan Road,” kata Encik Osman.

Mencungkil Kebenaran

Sementara itu, memetik laporan Thepatriots pada 2017 menerusi penulisnya Danial Aziz Ahmad, P. Ramlee dalam satu kenyataan pernah mengatakan bahawa pelakon-pelakon yang dikaguminya ialah bintang Hollywood Stewart Granger, Marlon Brando, dan Ahmad Nisfu.

P. Ramlee sering memanggil Ahmad Nisfu dengan gelaran “Pak Besar” kerana lubang hidung beliau sangat besar!

Hubungan mereka juga boleh dikatakan erat seperti bapa dan anak. P. Ramlee sangat menghormati ketokohan Ahmad Nisfu.

Ini dapat dilihat sekiranya kita menonton filem-filem arahan P. Ramlee, Ahmad Nisfu sering diberi watak-watak terhormat seperti sultan, bapa mertua, pengarah filem, hakim dan sebagainya.

Menurut laporan itu juga, Ahmad Nisfu dikelilingi ahli keluarganya semasa meninggI dnia.

Ramai rakan-rakan seniman dan seniwati dari studio MFP dan CKF melawat jnazahnya untuk memberi penghormatan terakhir.

Ahmad Nisfu yang pernah menjadi seorang bilal di Masjid Khalid, Joo Chiat Road itu disemadikan di Tanah Perkubvran Bidadari. Pusara beliau kemudiannya telah dipindahkan ke Tanah Perkubvran Chua Chu Kang oleh kerajaan Singapura.

Di luar bidang lakonan, Ahmad Nisfu pernah menjadi seorang bilal di Masjid Khalid, Joo Chiat Road, Singapura.

Selain itu, beliau juga pernah menjadi bilal di Masjid Onan Road. Beliau seringkali memberi tazkirah serta nasihat agama kepada orang awam di masjid.

Beliau juga sering membaca al-Quran di masjid ketika tiada penggambaran filem. Jikalau beliau dikehendaki untuk menjalani penggambaran filem, sebuah kereta akan datang menjemputnya di rumah.

Sumber:beritaharian Singapura via jagadita.com dan thepatriots

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*