PDRM dedah kesan individu yang bergelang pink siap masuk farmasi lagi

Polis sedang mengesan tiga individu selepas tular sekeping gambar memaparkan mereka hadir ke sebuah farmasi dengan memakai gelang merah jambu dalam kejadian 15 Julai lalu. Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Abd. Khalid Othman berkata, susulan penularan gambar tersebut, pasukan Task Force Pematuhan dan Pemantauan Ops Covid-19 Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya telah membuat pemeriksaan di premis tersebut di Puchong Perdana, Puchong di sini.

“Hasil temubual terhadap penyelia farmasi mendapati kejadian berlaku pukul 11.20 pagi apabila seorang lelaki bergelang merah jambu telah masuk ke dalam farmasi tanpa membuat imbasan MySejahtera untuk membeli ubat manakala seorang lagi lelaki dan wanita menunggu di luar premis. Lelaki tersebut bagaimanapun keluar tanpa membuat sebarang pembelian setelah dimarahi dan diarahkan keluar oleh pekerja farmasi dan empat pekerja farmasi yang bertugas telah diarahkan menjalani kuarantin kendiri sebelum membuat ujian calitan awal,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Menurut Abd. Khalid, tiada sebarang laporan polis dibuat susulan kejadian itu namun pihak polis telah mengeluarkan kompaun ke atas farmasi tersebut kerana gagal memastikan hanya pelanggan dengan status ‘Low Risk’ dalam MySejahtera sahaja yang dibenarkan masuk ke dalam premis.

“Siasatan awal mendapati dua lelaki dan seorang wanita tersebut telah mengingkar arahan kuarantin yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dan usaha mengesan mereka diteruskan sehingga kini. Siasatan berhubung kejadian masih dijalankan di bawah Seksyen 270 K4nvn Ksksaan dan Seksyen 22(b) Akta Pencgh4n Dan Pengawalan Sakit Berjangkit 1998 (Akta 342),” tegas beliau.

Sumber – K! ONLINE

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Ada lagi kilang yang degil. Biar betul sampai 350 pekerja yang masih bekerja namun ini keadaan kesihatan mereka.

Ked3gilan sebuah kilang pembuatan keluli di Subang Jaya, Selangor yang beroperasi ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Penuh terb0ngkar selepas 350 orang pekerjanya disiasat tadi. Kesemua mereka didapati gag4l mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan selepas dis3rbu pihak berkuasa dalam Ops Patuh yang dilakukan di beberapa kilang hari ini.

Perkara itu dikongsi melalui satu video berdurasi 18 saat oleh seorang pengguna Twitter @Zulkiflibujang dengan menunjukkan pekerja berkenaan diminta duduk diluar kilang ketika serbvan dijalankan. Menurutnya, kilang itu beroperasi seperti tidak ada apa-apa yang berlaku selain tidak mematuhi SOP yang ditetapkan kerajaan.

“Ada yang bekerja,seolah-olah tiada apapun, sedangkan arahan l0ckdown dan juga dikeluarkan kerajaan memastikan mereka tidak sepatutnya beroperasi dan mematuhi SOP sewajarnya,” katanya.

Dalam pada itu, video sama turut dikongsi oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin di laman rasmi Facebooknya. Katanya, sebahagian besar daripada 350 pekerja terbabit merupakan pekerja asing, malah 90 peratus daripada mereka pernah dij4ngkiti C0vid-19. Dalam perkembangan sama, orang ramai turut memberi pelbagai reaksi berhubung video berkenaan selain mahu wajah pemilik kilang dided4hkan kepada umum.

Seorang pengguna laman media sosial, @zed_hafizuddin mahu pihak berkuasa memaparkan muka majikan kilang dan bukannya pekerja.

 

 

“Patut tunjuk muka majikan, tak perlu rakam muka pekerja, lepas periksa mereka, minta mereka balik, mana muka majikan?,” soalnya.

Sumber : Padu Media

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tindakan untuk tutup kilang bukan jalan penyelesaian untuk tangani kes positif covid 19. Ini kata kata dari Presiden Perskutuan Pekilang Malaysia.

Kuala Lumpur: Tindakan menutup kilang bagi menangani pandemik Covid-19 bukanlah penyelesaian yang wajar malah akan merugikan ekonomi negara. Presiden Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM), Tan Sri Soh Thian Lai berkata, semua pihak perlu memahami sumbangan industri pembuatan kepada ekonomi Malaysia selama ini.

“Jika semua kilang terpaksa ditutup, ia akan memberi impak yang hebat kepada ekonomi dan pekerjaan,” katanya dalam kenyataan hari ini. Menurutnya, industri pembuatan menjadi tonggak pertumbuhan ekonomi negara dan ia terbukti melalui prestasi ekonomi negara pada suku keempat 2020, di mana pembuatan adalah satu-satunya sektor yang mencatatkan pertumbuhan positif.

“Malah prestasi ini berterusan pada suku pertama 2021 dengan pertumbuhan yang lebih kukuh dengan pertumbuhan enam peratus. “Sebagai pemangkin pertumbuhan negara dengan sumbangan sekitar 23 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), serta 86 peratus daripada jumlah eksport, sangat jel4s bahawa sekt0r pembuatan mesti diben4rkan terus berop3rasi,” katanya.

Soh berkata, berdasarkan analisis FMM mengenai data rasmi yang diterbitkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dari 1 Jun sehingga 12 Julai 2021, kes baharu berdasarkan kluster adalah antara satu hingga 17 peratus daripada keseluruhan kes harian.

Beliau berkata, kes baharu kluster pembuatan dalam tempoh yang sama turut merekodkan peratusan yang rendah antara 0.3 peratus hingga 8.3 peratus. Justeru katanya, sangat jelas bahawa kes jangkitan harian disebabkan kluster pembuatan adalah rendah.

Berdasarkan data kluster baharu yang dilaporkan setiap hari oleh KKM dari 1 Julai hingga 9 Julai 2021, kes daripada pembuatan hanya menyumbang maksimum 7.3 peratus keseluruhan kes harian.

“Walaupun harus diakui bahawa risiko jangkitan kilang tidak dapat dielakkan sepenuhnya ketika ini dengan peratusan kes sporadik yang tinggi dan virus yang sudah merebak dalam kalangan masyarakat.

“Dakwaan kegagalan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang dilaksanakan setiap kilang adalah kesimpulan yang sangat tidak adil. “Ini kerana, peningkatan kes sporadik, menangani jangkitan ke kilang atau asrama menjadi lebih sukar untuk industri walaupun terdapat SOP dan langkah pencegahan ketat,” katanya.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Ya.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Antara pemergian paling muda pergi menghadap illahi akibat Covid 19. Tapi keadaan ibu pula buat ramai yang sebak.

Kuala Lumpur: Seorang bayi lelaki berusia 38 minggu pergi menghadap illahi akibat Covid 19, antara pemergian termuda sejak pandemik Covid 19 melanda negara. Bayi itu selamat diuruskan di Tanah Islam Raudhatul Sakinah KL-Karak, Taman Selaseh, di sini malam tadi.

Lebih memilukan apabila ibu bayi itu difahamkan masih brtrung nywa di Unit Rawatan Rapi sebuah hospital di negara ini. Sementara itu, bapanya bersama lapan anak lain sedang menjalani kuarantin di rumah.

Kisah itu dikongsikan menerusi ciapan di Twitter dan hantaran di Facebook (Fb) rasmi Jabatan Agama Islam Wilayah (Jawi) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, hari ini. “Ya Allah… sayu hati kami di keheningan malam tadi, kali pertama menerima pemergian Covid 19 termuda bayi lelaki berusia 38 minggu di Tanah Islam Raudhatul Sakinah KL-Karak, Taman Selaseh.

“Semoga dikurniakan ketabahan buat seluruh ahli keluarga, Insya-Allah, anak kecil ini menanti di syurga, memberikan syafaat buat kedua-dua orang tuanya di akhirat kelak,” katanya. Susulan perkongsian kisah itu, ramai pengguna Twitter dan Fb tinggalkan komen dengan rata-ratanya mendoakan keluarga bayi berkenaan diberi ketabahan atas ujian diberikan.

Reaksi Orang Ramai

Semoga dipermudahkan segala urusan dan berada dalam lindungan Allah buat barisan hadapan semoga Allah membalas segala kebaikan dengan seberat-berat timbangan sebelah kanan dan kosongkan timbangan sebelah kiri Amin,” ciap seorang pengguna Twitter bernama Wardina Awatif.

Sementara itu, seorang lagi, Riyan Othman turut menzahirkan ucapan takziah kepada keluarga bayi berkenaan di ruangan komen Facebook (Fb) JAWI. “Salam takziah. Ujian besar untuk keluarga ini. Semoga dipermudahkan urusan keluarga ini,” katanya.

Melihatya sahaja sudah mengundang rasa sayu dihati apalagi team menguruskannya. Semoga keluarga bayi itu tabah menerima dugaan hebat ini. Salam takziah…Al Fatihah…..semoga keluarga ini diberi kesembuhan dr ALLAH…Inshaa Allah…Aamiin. Selamat jalan sayang. Moga mama kamu dan seluruh ahli keluarga diberikan kesembuhan oleh Allah.

Kredit : HMetro/Jawi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kes makin hari meningkat. Terkini keadaan sesak di Cac Stadium Malawati bila dikunjungi hampir 4000 pesakit covid 19 termasuk bayi dan kanak kanak.

Semakin meningkat dan terus meningkat… Individu yang positif COVID 19 hari ini dilihat berpusu-pusu hingga terpaksa beratur panjang lebih dari 500 meter untuk melapor diri ke Pusat Penilaian COVID 19 (CAC) di Stadium Malawati, Shah Alam.

Menurut Malaysia Gazette, lebih menyedihkan apabila kanak-kanak dan bayi yang juga positif COVID 19 terpaksa beratur sama dalam keadaan panas terik semenjak dari jam 11 pagi tadi.

Menerusi gambar yang diperolehi dari portal berita tersebut, orang ramai dilihat beratur hingga ke parkir kenderaan bersebelahan stadium. Hanya sebuah khemah putih saja dilihat menempatkan individu yang alami sesak nafas dan alami simptom serius akibat wabak itu.

Malah pengunjung juga dilihat sudah bersiap sedia dengan beg pakaian masing-masing, seolah-olah tahu yang mereka akan ditempatkan di pusat kuarantin nanti. 4,000 pengunjung hadir, di luar kemampuan petugas kesihatan

Menurut petugas kesihatan yang terlibat, lebih 4,000 orang pengunjung telah hadir ke CAC Stadium Malawati dari jam 8 pagi hingga 12 tengah hari ini. Ini sebenarnya telah melebihi kapasiti harian yang mana CAC tersebut boleh menerima antara 1,000 ke 1,5000 pengunjung, yang mana perkara ini jelas-jelas di luar kemampuan mereka.

Disebabkan jumlah pengunjung yang makin bertambah, petugas di CAC itu juga dilihat mula mengagihkan makanan dan minuman kepada mereka yang hadir kira-kira jam 11.45 pagi tadi bagi meredakan keadaan. Aduhai kasihan pula… nampaknya dah boleh expect peningkatan dalam kes dua ke tiga hari ini.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dr Noor Hisham jangkakan kes harian Covid 19 akan mulai stabil dalam masa 1 atau 2 minggu lagi. Tapi ini pesanannya yang kerajaan perlu lakukan.

Kementerian Kesihatan (KKM) menjangkakan jumlah kes harian Covid-19 di negara ini, mulai stabil dan menunjukkan penurunan dalam tempoh seminggu atau dua minggu, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata dengan proses vaksinasi yang giat dilaksanakan di seluruh negara serta kawalan kesihatan awam masih berkuat kuasa seperti sekatan pergerakan ketika ini, mampu melandaikan semula keluk jangkitan wabak itu.

Katanya, lonjakan kes baharu sejak beberapa hari lepas adalah berikutan lebih banyak saringan bersasar Covid-19 dilaksanakan khususnya di Selangor dan Kuala Lumpur yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) ketika ini.

“KKM sudah jangkakan memang dengan sekatan pergerakan di kawasan Lembah Klang, kes harian akan meningkat kerana saringan bersasar dan saringan komuniti dilaksanakan. Namun, saya yakin dengan kaedah kawalan yang baik (sekatan pergerakan) kita akan lihat jumlah kes lebih stabil serta menunjukkan penurunan dalam seminggu lebih atau dua minggu. Pada masa sama, proses vaksinasi perlu dipercepatkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi tetamu program ‘The Nation’ bertajuk ‘Covid-19: Apa Lagi Ikhtiar Kita terbitan Bernama TV yang dihoskan Pengerusi Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) Datuk Ras Adiba Radzi, malam tadi.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata mengambil pengalaman dan iktibar daripada kesan gelombang kedua Covid-19 sebelum ini, negara perlu lebih berhati-hati dan tidak tergesa-gesa untuk membuka beberapa sektor yang boleh mencetuskan lagi lonjakan kes baharu.

Beliau berkata pematuhan yang berterusan oleh semua pihak serta penguatkuasaan prosedur operasi standard (SOP) di lapangan seperti sektor perkilangan, perlu dipertingkatkan dalam usaha mengawal lebih banyak jangkitan khususnya membabitkan penularan di tempat kerja. Menjelaskan situasi kapasiti beberapa hospital yang dilaporkan sesak dengan jumlah pesakit Covid-19, beliau berkata KKM sedang giat meningkatkan keupayaan hospital untuk menampung pesakit terutama individu dengan jangkitan tahap empat dan lima di unit rawatan rapi.

“Masalah yang kami hadapi ialah pesakit tahap empat dan lima mengambil masa lama untuk dirawat dalam Unit Rawatan Rapi antara dua hingga lima minggu termasuk yang memerlukan alat bantuan pernafasan. Inilah kekangan yang dihadapi kerana jumlah pesakit tahap empat dan lima juga bertambah dan menjadi sesak. Oleh sebab itu KKM sedaya upaya meningkatkan lagi kapasiti hospital,” katanya.

Terdapat lima tahap jangkitan Covid-19. Tahap satu – tidak bergejala; tahap dua – bergejala ringan; tahap tiga – bergejala dan mengalami radang paru-paru; tahap empat – bergejala, mengalami radang paru-paru dan perlukan bantuan oksigen; serta tahap lima – bergejala kritikal dan memerlukan rawatan di Unit Rawatan Rapi. Pada hari Sabtu, Malaysia mencatatkan kes harian tertinggi dengan 9,353 kes baharu dengan 29 lagi kluster baharu termasuk 19 kluster tempat kerja.

Sumber : hmetro

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Lepas ni tak perlu beratur panjang dan menunggu lama. KKM dedah cara ujian Covid 19 terbaru yang boleh buat sendiri di rumah.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah memaklumkan akan memulakan ujian COVID 19 menggunakan persampelan air liur (deep throat saliva) dalam waktu terdekat ini. Perkara tersebut dinyatakan menerusi perkongsian Twitter KKM yang juga menyatakan Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (MDA) sedang memperincikan panduan penggunaannya dan dijangka selesai minggu hadapan.

KKM akan memulakan ujian #COVID19 menggunakan persampelan air liur (deep throat saliva) dalam waktu terdekat. Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (MDA) sedang memperincikan panduan penggunaannya dan dijangka selesai minggu hadapan.

Menurut Astro AWANI, Kajian Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) juga telah mendapati dua peranti ujian kendiri (Rapid Antigen test) yang menggunakan air liur bagi saringan COVID 19 mencapai tahap sensitiviti 90%.

Dua ujian kendiri air liur telah selesai dikaji oleh IMR dan kedua-dua mempunyai sensitiviti melebihi 90 peratus. “MDA (Pihak Berkuasa Peranti Perubatan) sedang memperincikan panduan penggunaan dan insya-Allah akan selesai minggu depan,” kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham

Dua ujian kendiri (Rapid Antigen test) air liur telah selesai dikaji oleh IMR untuk saringan Covid-19. Kedua-dua mempunyai sensitiviti melebihi 90%. MDA sedang memperincikan panduan pengunaan dan InshaAllah akan selesai minggu depan.

Pada Mei lepas, Noor Hisham juga memaklumkan terdapat dua syarikat menawarkan kit ujian tersebut untuk dijual di farmasi tempatan. Menerusi penggunaan kit ujian air liur itu juga, individu tak perlu hadir ke fasiliti kesihatan untuk buat saringan awal bagi kesan COVID 19. Semoga usaha DG Hisham membawa hasil yang baik kepada kita semua.

Disebabkan kes Covid 19 sudah makin teruk. Kini KKM tampil dedahkan sedang uji sesuatu ini untuk rawat pesakit Covid berisiko tinggi.

Kuala Lumpur: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Institut Penyelidikan Klinikal (ICR) sudah memulakan ujian klinikal bagi mengkaji kesan penggunaan serta keberkesanan Ivermectin untuk merawat pesakit Covid-19 yang berisiko tinggi di 12 hospital di bawah kementerian itu.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Ivermectin adalah sejenis ubat antipar4sit yang diluluskan oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA) serta digunakan secara meluas bagi merawat beberapa penyakit tropika terabai termasuk onkoserkiasis, strongiloidiasis dan helminthiases, namun belum ada bukti yang konklusif untuk mengesyorkan penggunaan Ivermectin bagi merawat COVID-19.

“Penggunaan off-label Ivermectin sudah meraih perhatian global berikutan terdapat beberapa kajian kes dan ujian klinikal menunjukkan keputusan yang baik. FDA tidak meluluskan penggunaan Ivermectin bagi merawat dan mencegah Covid-19 pada manusia dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) hanya mengesyorkan penggunaan Ivermectin dalam ujian klinikal di mana pesakit perlu dipantau dengan teliti oleh doktor pakar dan penyelidik berpengalaman untuk menjamin keselamatan serta keberkesanan,” menurutnya dalam kenyataan, semalam.

Beliau berkata oleh itu, ujian klinikal perlu diteruskan dengan teliti bagi mengenal pasti peranan Ivermectin dalam merawat Covid-19. Katanya, KKM dan ICR sudah memulakan ujian Keberkesanan Rawatan Ivermectin ke atas Pesakit Covid-19 Berisiko Tinggi (Kajian I-TECH) yang diketuai pakar sakit Berjangkit Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh dengan dibantu sepasukan pakar dan penyelidik Pusat Penyelidikan Klinikal (CRC) di 12 hospital di bawah KKM.

Dr Noor Hisham berkata, ujian itu diluluskan oleh Jawatankuasa Kajian dan Etika Perubatan pada 25 Mei yang menyaksikan perbandingan antara rawatan Ivermectin (dos tertentu dengan tempoh tertentu) dengan rawatan standard semata-mata.

Beliau berkata, kajian itu akan membabitkan 500 subjek daripada kumpulan berisiko tinggi berusia 50 tahun dan ke atas yang dimasukkan ke hospital KKM dengan gejala ringan atau sederhana Covid-19 (kategori dua hingga tiga).

“Kajian itu bertujuan menentukan keberkesanan Ivermectin dalam mencegah Covid-19 daripada menjadi lebih serius (kategori empat dan lima) dan mengurangkan kehilangan. ICR sudah menubuhkan Lembaga Pemantauan Data (DMB) yang terdiri daripada doktor biasa yang bebas, ahli farmasi ujian klinikal serta pakar metodologi bagi melindungi pesakit yang diuji dari segi keselamatan dan keberkesanan produk penyelidikan seperti ditetapkan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA),” katanya.

Beliau berkata, kajian itu dimulakan pada 31 Mei lalu dan setakat ini, lapan pesakit sudah didaftar dalam ujian klinikal berkenaan yang dijangka selesai menjelang September 2021.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*