Ramai terus mendoakan, gambar lama Ebit Lew bertemu Sheikh Habib buat ramai sayu

Petang tadi Ustaz Ebit Lew membuat laporan polis Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini hari ini bagi membersihkan namanya.

Akhir-akhir ini namanya telah tular berikutan kemasukannya ke Palestin bagi memberi bantuan kemanusiaan di sana.

Kata beliau, semua yang diperkatakan sejak akhir-akhir ini adalah tidak benar sama sekali dan fitnah.

“Saya akan bagi tahu hal sebenar sikit masa lagi, semua saya akan bagi tahu, saya tidak takut pun, bukti-bukti semua saya ada,” ujarnya kepada pemberita sebentar tadi.

Kata beliau, dia sedih apabila melihat isteri dan anak-anak menangis apabila membaca pelbagai fitnah yang dilontarkan di media sosial mengenai dirinya dan misi ke Palestin.

Ebit menyangkal semua tuduhan yang dilemparkan terhadap dirinya dan membuat laporan polis berhubung isu berkenaan. Tambahnya, dia turut menyebutkan beberapa nama yang termasuk penyanyi, Caprice di dalam laporan itu.

Saya memang berniat untuk membantu orang dan tidak timbul istilah ingin membuka tabung untuk kepentingan sendiri. Malah, duit yang disebut itu juga dikeluarkan oleh saya sendiri.

“Saya anggap ini adalah ujian Allah dan kasih sayang daripadaNya. Namun, saya membuat laporan polis kerana pihak sana tidak berhenti mengeluarkan kenyataan.

Masih lagi berduka dengan kehilangan bapa saya, ramai ketika ini sedang berbincang mengenai saya. InsyaAllah…saya akan mengeluarkan kenyataan lebih lanjut dan menjawab segala persoalan esok,” kata Ebit.

Ebit yang tiba jam 6.16 petang menaiki Toyota Vellfire dengan diiringi tiga pikap dijangka mengadakan sidang media selepas itu.

Hari ini, rakyat Malaysia yang tinggal di Gaza, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamamrulzaman atau dikenali sebagai Nadir Al-Nuri tampil membuat penjelasan berhubung isu misi kemanusiaan oleh Ebit.

Nadir yang juga Ketua Pegawai Ekslusif, sebuah pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) Cinta Gaza Malaysia, mendakwa pasukan misi Ebit membayar kos yang tinggi kepada sebuah syarikat bagi menguruskan kemasukan mereka ke Gaza dan tidak menggunakan khidmat NGO tempatan di Gaza.

Sebelum ini penyanyi rap, Caprice mendedahkan di media sosial mengenai misi Ebit Lew di Gaza yang menghulur bantuan termasuk perkongsian gambar memberi hadiah kepada kanak-kanak Palestin

Taat Dan Hormat Pada Guru, Ustaz Ebit Liew Tunjuk Contoh Terbaik Buat Kita Semua!

Pada februari lepas,  pendakwah dermawan Ustaz Ebit Lew berpeluang bersua wajah dengan agamawan yang disegani ramai, Sheikh Habib Ali Zainal Abidin dalam satu pertemuan.

Jelasnya, pertemuan ini adalah saat yang dinanti-nantikannya selama ini. Demikianlah dua figura ini bertemu dan saling berkongsi keberkatan masing-masing.

Mari ikuti perkongsian yang dititipkan Ustaz Ebit Lew di Facebooknya di bawah ini.

“Terharu sebak sangat rasa. Ya Allah macam mimpi dapat ziarah guru yang teramat mulia Syeikh Habib Ali Zainal Abidin.

“Masa saya tengah bersedih beliau call saya dan beri kata semangat yang asbabnya Allah beri kekuatan. Sifat dan layanannya terasa seperti keluarga dekat. Sayang dan terlalu hormat padanya.

“Dijamu makan bersama. Pohon doa dan nasihat. Habib Ali pesan buat kerja ini setiap hari betapa Nabi SAW gembira. Walau ujian besar dan penat sangat.

“Tapi melihat hasilnya. Anak terbiar dapat disekolahkan dan dididik. Dapat melihat senyuman orang lain. Melihat kerja dan tanggungjawab lebih besar dan terus jangan berhenti.

“Terasa rapat sangat dengan beliau. 2 jam bersama dapat banyak ilmu dan sirah Nabi SAW. Saat bersama Habib Ali terasa rindu pada Nabi SAW dan keluarga Nabi SAW.

“Ya Allah satu hari nanti temukanlah kami dengan Nabi SAW, keluarga Nabi SAW dan Para Sahabah (RHUM).

“Almarhum ayahanda tercinta Habib Ali Zainal Abidin baru meninggal dunia. Semoga Allah hadiahkan syurga Firdaus buat ayahanda beliau.

“Dan terus beri kekuatan pada Habib Ali Zainal Abidin sentiasa sihat dipanjangkan usia dan keberkatan untuk terus membimbing ummah”- Ebitlew

Jika anda melihat video yang dikongsikan juga jelas menunjukkan betapa tingginya adab Ustaz Ebit Lew dengan ulama dan juga kerendahan hati Habib Ali sebagai seorang ulama. Masing-masing saling menghormati satu sama lain dan ia membuatkan ramai yang “jatuh cinta” dengan adab dan akhlak mereka.

Perkongsian sebegini sebenarnya sangat diperlukan oleh kita sekarang ini. Bukan apa, masyarakat sekarang yang terlalu bebas dalam berkata dan bertindak telah sedikit sebanyak membuatkan kurangnya adab dan hormat terutamanya kepada mereka yang bergelar guru.

Tak kurang juga adab dan hormat dengan yang selayaknya atau sesama manusia. Masing-masing bersifat ego dan besar diri sehingga hilangnya segala sifat-sifat ini. Semoga lebih banyak lagi perkongsian sebegini yang dapat kita lihat dan semoga ia memberikan banyak kebaikan kepada semua.

Sumber: Ustaz Ebit Lew/SK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*