Selepas Ebit Lew tanya mana sumbangan RM20 juta rakyat Malaysia, ini reaksi Nadir

PETALING JAYA – Pendakwah bebas, Ebit Lew meminta Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman mengemukakan bagaimana duit sumbangan rakyat Malaysia diagihkan untuk penduduk di P.alestin.

Ebit Lew dalam sidang akhbar yang disiarkan secara langsung di Instagramnya tadi berkata, dia tidak membawa duit sesiapa daripada kutipan tabung kerana pihak tidak pernah membuka sebarang tabung G.aza.

“Saya pergi sana dengan duit saya sendiri dan tidak pernah buka satu tabung pun untuk ke G.aza, P.alestin. Saya pergi dengan duit saya bersama sahabat yang sangat rapat dengan saya dan juga ada beberapa rakan di Facebook yang menyumbang.

“Ramai m.aki saya d.akwa saya bawa duit Malaysia ke sana, dalam Live Muhammad Nadir Al-Nuri sebelum ini dia pernah sebut beliau mengumpul duit sumbangan yang berjumlah RM 20 j.uta, jadi soalan itu sebenarnya berbalik kepada beliau di mana duit itu?.

“Saya yakin dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di sana, tetapi saya mahu balikkan soalan itu kepada dia, di mana sumbangan RM 20 j.uta, ada resit ada b.ukti?,” katanya.

Ebit juga menjawab persoalan yang dibangkitkan Muhammad Nadir Al-Nuri mengapa pihaknya membeli barang keperluan di Cairo, Mesir, di mana katanya persoalan itu sepatutnya tidak dibangkitkan kerana satu-satunya NGO dibenarkan ialah Persatuan Bulan Sabit Merah Mesir.

“Sebenarnya soalan ini tidak patut wujud, kerana satu-satunya NGO yang dibenarkan ialah Persatuan Bulan Sabit Merah Mesir.

“Hal-hal b.antuan memang melalui persatuan Bulan Sabit Merah Mesir. Saya beli barang perubatan empat lori di Mesir, semua sudah masuk. Di Gaza juga saya ada beli barang sumbangan. Saya guna juga duit saya beli barangan di Mesir,” katanya.

Ebit kemudian menyebut dua individu yang banyak menyentuh namanya mengenai misi di G.aza iaitu rapper Caprice dan rakyat Malaysia yang menetap di sana yang juga merupakan Pegawai Eksekutif Cinta G.aza Malaysia, Nadir Al Nuri.

Dalam salah satu perkongsian panjang lebar beliau tentang persoalan-persoalan yang dilemparkan, UEL ada menjawab berkenaan t.uduhan Caprice yang mend.akwa beliau membawa lari kertas kerja misi kemanusiaan yang sepatutnya disertai oleh beberapa selebriti dan pihak tertentu.

Dalam pada itu, menyedari pertanyaan dari Ebit Lew tersebut, Nadir memuat naik IG story membanyangkan beliau dalam keadaan tenang dan masih sibuk dengan kerja-kerja k0rban di sana

Menurut Nadir lagi, kerja NGO mereka selama ini ada hitam putih dan tak ada apa-apa masalah

Sama-sama kita nantikan penjelasan dari Nadir

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*