Tak sampai hati tengok ayah termenung fikirkan kereta hasil titik peluh hilang, anak rayu si pencvri pulangkan semula… mahu settle cara baik

“AYAH asyik termenung sejak kereta Mitsubishi Pajero miliknya hilang beberapa hari lepas,” ujar Muhammad Arsyad Danial Muklis ketika menceritakan keadaan ayahnya.

Menurut anak muda berusia 20 tahun itu lagi, walaupun ayahnya tidak merungut atau berkata-kata tentang kehilangan kereta yang penuh nostalgia itu, dia tahu bahawa orang tuanya sedang bersedih.

Bercerita kepada mStar, ujar anak keenam daripada tujuh beradik itu, kereta milik ayahnya hilang pada 20 Mac (Ahad) lalu di Temerloh Pahang.

Lebih menyedihkan apabila ibu melihat kereta tersebut dicvri kira-kira pukul 6.30 pagi, namun tidak mampu berbuat apa-apa.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Ayah parkir kereta dekat area rumah… berhampiran taman permainan. Kereta pun jarang bawa, mungkin pencvri sudah lama perhati kereta tu.

“Ibu pun tidak dapat berbuat apa-apa kerana sudah menjangkau usia warga emas. Saya tahu pun dari adik,” katanya yang kini sedang melanjutkan pelajaran di Universiti Kuala Lumpur (UniKL) Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Kereta Pajero berkenaan diletakkan berhampiran rumah.

Kereta Pajero berkenaan diletakkan berhampiran rumah.

Ujarnya, disebabkan berada jauh dari keluarga, dia tidak dapat membantu melainkan menyebarkan kisah kehilangan menerusi media sosial.

Menurut pelajar diploma jurusan multimedia itu lagi, ayahnya Muklis Wahid membeli Pajero dengan hasil titik peluh sendiri.

“Ayah saya berniaga jual goreng pisang sahaja. Kereta yang dicuri tu adalah hasil tabungan ayah dan mak semasa mereka berniaga dulu.

Sering digunakan untuk misi bantuan banjir di Pahang.

Sering digunakan untuk misi bantuan banjir di Pahang.

“Walaupun kereta tu secondhand dan merupakan model lama tapi pada kami sekeluarga ia sangat berharga kerana banyak kenangan manis yang telah tercipta. Pajero ni banyak jasa terutama sekali dalam membantu mangsa banjir di Pahang.

“Saya sendiri pernah bawanya menyertai misi banjir di Pahang beberapa kali selepas tamat persekolahan. Masa tu misi diketuai kakak saya.

“Bagi saya sendiri, kereta yang dianggarkan berusia lebih 10 tahun itu mempunyai sentimental value tersendiri,” ceritanya sayu.

Walaupun reda dengan kehilangan berkenaan, dia tetap berharap kenderaan tersebut dijumpai dan dipulangkan semula kepada ayahnya.

Pulangkan kereta ini secara baik dan kita selesaikan perkara ini secara baik.

MUHAMMAD ARSYAD

Malah menerusi video berdurasi 1 minit 33 saat tersebut, dia turut meninggalkan nombor telefonnya di akaun TikTok supaya orang ramai yang melihat kereta bernombor plat WDL8748 dapat menghubunginya segera.

“Kereta tersebut berwarna biru dan saya yakin ia masih berada dalam kawasan Pahang lagi. Jadi saya minta sesiapa yang melihat video ini untuk maklumkan segera kepada saya. Boleh telefon atau WhatsApp saya di nombor 011-4066 0570.

Netizen yang bersimpati turut mendoakan semoga kereta ayahnya dipulangkan pencuri.

Netizen yang bersimpati turut mendoakan semoga kereta ayahnya dipulangkan pencvri.

“Saya harap sangat kereta ini dapat jumpa semula dan kepada si pencvri, apa pun agama dan bangsa awak… saya yakin dalam semua agama tak mengajar kita untuk mencuri. Lebih baik kita meminta daripada kita mencvri.

“Pulangkan kereta ini secara baik dan kita selesaikan perkara ini secara baik.

“Saya ucapkan ribuan terima kasih kepada yang tolong, yang kongsi video saya ni. Mungkin dengan cara ni saya dapat tolong ayah saya jumpa balik kereta itu,” katanya yang turut menerima panggilan dan mesej daripada orang awam berhubung kehilangan kereta tersebut.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*