[Terkini] ‘Sy Cpat Pnat..’Jntung Bob Lokman Mkin Iemah, Kkuatan Jntungnya Kini TinggaI 10 Pratus Saja.

Kuala Lumpur: “Saya sekarang cepat pen.at. KeIetihan itu dah tak boleh hiIang dah. Sendiri kena pandai ‘adjust’ lah untuk pergerakan. Dah tak boleh nak terge.sa-ges.a berjalan laju lagi.”

Demikian kata pelakon dan penulis lirik, Bob Lokman, 58, dengan nada terme.ngah-men.gah ketika dihubungi Harian Metro untuk bertanya khabarnya yang menetap di Kelantan.

Bob atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman berkata dia perlu lebih banyak berehat dan mengawaI pemakanan terutama ku.rang minum air.

Katanya, dia juga tldak lagi mengambil minuman manis dan hanya minum air panas kosong saja.

“Sekarang, saya dah tak minum air yang manis-manis langsung. Hanya minum air panas kosong saja supaya tidak minum banyak. Alhamdulillah, selera makan pun bagus.

“Tapi, untuk makan saya kena hati-hati juga sebab sus.ah nak teIan dan lambat juga nak proses,” katanya yang memaklumkan dia cepat pen.at kerana kekuatan jntungnya kini tinggal 10 peratus saja.

Menurut Bob, keadaan jntung berkerja yang normal bagi orang sihat adalah 60 peratus, tetapi untuk keadaannya kini tldak sebegitu lagi kerana dia cepat pe.nat dan tak boleh banyak bergerak.

“Sekarang, berjalan untuk jarak yang dekat pun, saya dah pe.nat. Baru-baru ini, ketika melawat anak di sekolah tahfiz, saya pe.nat hingga ssak nfas di hadapan tandas sampai keadaan jadi kec0h sebab semua orang ce.mas.

“Ini pun nak pergi ke Hspital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah pada hujung bulan nanti (Jun) untuk pemeriksaan lanjut jntung, tak tahu macam mana lagi. Saya dah tak boleh nak berjalan jauh, cepat pe.nat,” katanya.

Ditanya mengenai bantuan kewangan diterima, Bob berkata dia bersyukur kerana ada rakan-rakan rapat yang membantu. Namun, katanya bagi mereka yang mahu menghulurkan sumbangan dia tetap menerima juga.

Terima kasih diucapkan kepada semua yang membantu. Doakan juga saya terus kuat dengan ujian Allah ini.

“Saya sudah menerimanya dengan reda dan sabar. Sekarang, saya terus berta.han selagi termampu. Saya yakin dengan segala kebaikan itu daripada Allah,” katanya memberitahu diziarahi pengarah dan pelakon Sabri Yunus, baru-baru ini.

Terdahulu, pada 8 April lalu Bob dimasukkan ke Unit Rwatan Rapi (lCU) Pusat Rwatan Sultan Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Sasmec@IIUM) di Kuantan, Pahang kerana mengalami masaIah cepat penat.

Pada 21 April lalu, Bob berplndah ke Institut Jntung Negara (IJN) untuk rawatan lanjut. Namun, akibat keka.ngan kewangan dialami dia hanya mendapatkan rwatan selama tiga hari di lJN dan keluar dari hspital serta balik ke Kelantan pada 24 April lalu.

 

Sumber: hm

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber :http://dbongkar.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*