‘Alrmata Sy Hmpir Mnitis..’ Cikgu Sbak Tgok Anak Murid $eret Kaki Smbil Pgang Seluar Dtg Ke Sekolah.

Seorang cikgu berkongsikan kisah kisah kekentalan seorang murid miskin sanggup datang ke sekolah dengan memakai pakaian dan kasut milik abangnya yang saiznya tldak padan dengan fizikalnya.

“Saya sbak, dalam ramai orang su.sah yang sudah saya jumpa, dia sangat istimewa kerana mempunyai azam begitu tinggi dan datang sekolah biarpun dalam keadaan serba da.if.

“Insya-Allah, saya rancang ambil dia sebagai anak angkat dan bantu sedaya mana yang termampu supaya dia dapat meneruskan persekolahan seperti murid lain,” kata Ustaz Mohd Nasir Mohd Zain.

Mengenai niatnya berkongsikan kisah murid tahun 3 itu dan membeli kelengkapan sekolah untuknya, cikgu ini menjelaskan bahawa dia bukan mahukan pujian tetapi sebaliknya mahu memberi inspirasi kepada masyarakat terutama anak muridnya.

“Alr mata saya hampir meni.tik melihat dia sanggup se.ret kakinya di lantai supaya kasut dia yang saiznya jauh lebih besar daripada kakinya tidak tertanggaI manakala tangannya sentiasa memegang seluar bagi mengeIak terIondeh.

“Saya fikir kalau terjadi kepada anak saya atau murid lain, pasti maIu dan tak mahu pergi sekolah.

“Jadi saya tak kisah apa pun orang hendak kata kerana niat saya berkongsi kisah ini supaya ia dijadikan inspirasi kepada orang lain terutama murid lain supaya tidak menjadikan kemiskinan satu halangan untuk datang ke sekolah”

Dari makIumat yang diperolehnya, murid yang mempunyai empat adik-beradik itu datang daripada keluarga miskin.

“Saya fikir sekarang dia belajar di tahun tiga mungkin belum tahu apa itu perasaan maIu.

Katanya, dia merasa puas melihat r1ak wajah murid berkenaan selepas menerima kelengkapan sekolah serba baru yang dibeli di kedai di Kepala Batas, Pulau Pinang.

Apabila melihat ekspresi muka kanak-kanak itu yang sangat gembira seolah-olah mendapat apa yang dimahukannya selama ini adalah satu kepuasan dan kegembiraan kepada cikgu dan kita semua.

Sumber : Harian Metro

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: DBONGKAR

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*