“Gara-gara Anak Terkeluar Suara”- Kereta Dinaiki 6 Beranak Dirempuh Gajah Liar Jalan Gerik- Jeli

“PENGALAMAN Aidilfitri yang tidak akan dilupakan sehingga bila-bila”.

Demikian kata Abdul Jad Ayub, menceritakan pengalaman mendebarkan ketika kereta yang dinaikinya bersama keluarga dirempuh seekor gajah.

Mengimbas kembali peristiwa yang berlaku pada petang 12 April lalu, Abdul Jad berkata dia bersama isteri dan empat anaknya ketika itu dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur selepas berhari raya di Kota Bharu, Kelantan dan melalui Jalan Gerik-Jeli.

“Inilah kali pertama saya lalu Jalan Gerik-Jeli. Sebelum bertolak dari kampung isteri di Kota Bharu, kami dah buka aplikasi Waze dan mendapati trafik sangat sesak dekat Bentong.

“Jadi saya dan isteri decide ikut Jalan Gerik-Jeli nak elak kesesakan. Ketika kejadian, sebelum sampai di Hentian Titiwangsa, saya perasan banyak kereta dari arah bertentangan beri high beam.

“Saya fikir ada accident. Tak lama kemudian, barulah nampak seekor gajah di depan dan sedang berjalan di tepi jalan. Ketika itu memang tergamam sebab saiznya memang besar.

“Pada mulanya saya nak overtake kereta di depan tapi bimbang jika tindakan saya akan trigger lagi gajah itu, jadi kami membatu dalam kereta,” ceritanya kepada mStar.

gajah 3

Kereta Abdul Jad remuk pada bahagian pintu penumpang di sebelah kiri.

Menurut Abdul Jad, pada mulanya haiwan itu hanya berjalan di tepi dan melintasi keretanya namun berpatah balik selepas terdengar suara salah seorang anaknya.

“Anak saya empat orang dan semuanya kecil-kecil. Dah minta semuanya diam tapi bila gajah lalu tepi, anak sulung yang berusia 10 tahun terkejut dan dia terkeluar suara.

“Apa lagi, gajah tu terus sodok pintu belah penumpang belakang. Terasa kereta pun macam terangkat sebelah kiri. Kemudian saya tekan minyak dan pecut.

“Detik mendebarkan tu berlaku kira-kira dua minit sahaja tapi sudah cukup membuatkan kami gementar,” ujar lelaki berusia 38 tahun ini.

Abdul Jad menambah, dia meneruskan pemanduan sehingga tiba di Hentian Titiwangsa dan berhenti untuk memeriksa keadaan keretanya.

Akibat rempuhan haiwan tersebut, pintu kereta bahagian penumpang di sebelah kiri remuk menyebabkan tingkap tidak dapat dibuka, selain beberapa bahagian lain turut bercalar.

Detik mendebarkan tu berlaku kira-kira dua minit sahaja tapi sudah cukup membuatkan kami gementar.

ABDUL JAD AYUB

“Mujur gadingnya tak menghentak cermin… kalau tidak, tak tahulah apa berlaku sebab anak-anak ada di belakang.

“Apa pun saya bersyukur, kami enam beranak selamat. Nyawa itu yang lebih penting. Kereta boleh dibaiki,” katanya sambil menambah, dia akan menghantar keretanya untuk dibaiki pada Isnin memandangkan kebanyakan bengkel masih ditutup sempena Aidilfitri.

Tidak menyangka video yang dimuat naik di TikTok menjadi tular sehingga meraih 2.9 juta jumlah tontonan, Abdul Jad berkata dia sekadar berkongsi pengalaman yang tidak dapat dilupakannya itu untuk dijadikan kenangan.

gajah 2

Abdul Jad menganggap insiden yang berlaku mempunyai hikmahnya dan bersyukur keluarganya tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Sebenarnya, isteri berniat rakam video sebab ia pengalaman yang rare… iyalah jumpa gajah liar depan mata. Tapi siapa sangka, ada perkara lain pula yang berlaku.

“Secara tidak langsung, perkongsian ini juga dapat beri peringatan kepada pengguna jalan tersebut supaya lebih berhati-hati, terutamanya yang membawa keluarga dan anak kecil.

“Apa pun, insiden ini tidaklah membuat saya serik atau trauma. Kami sekeluarga anggap apa yang berlaku mempunyai hikmah di sebaliknya,” akhirinya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Era TV

Sumber/ Kredit : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*