“Masjid Juga Tempat Istirahat” – Netizen Puji AJK Masjid Beri Bantal Untuk Jemaah Baring

Korang mesti pernah dengar atau alami bahawa ada sebahagian masjid yang melarang jemaah tidur di dalam masjid.

Sebahagian masjid yang melarang sesiapa sahaja tidur di dalam masjid atas alasan demi menjaga kebersihan dan keamanan untuk jemaah lain yang sedang beribadah.

Namun, pendekatan yang digunakan oleh pihak masjid ini bukan sahaja meraih perhatian, bahkan turut mendapat pujian ramai.

Menerusi video tular baru-baru ini, memaparkan beberapa jemaah sedang melakukan urusan masing-masing di dalam sebuah masjid.d

Dalam video itu, muncul kelibat seorang lelaki yang dipercayai AJK masjid sedang memegang beberapa biji bantal dan kemudian menghulurkan bantal itu kepada para jemaah yang sedang baring dalam ruang solat masjid.

Jemaah yang menerima bantal yang diberikan membetulkan kedudukan dan kembali meneruskan rehat mereka.

Difahamkan, situasi itu berlaku di Masjid Sejuta Pemuda sekitar bandar Sukabumi di Jawa Barat, Indonesia.

Tidur juga ibadah

Menjengah ke ruangan komen, netizen memuji tindakan pihak masjid berkenaan yang memberi keselesaan kepada para jemaah yang sedang berehat.

Dalam pada itu, netizen juga berpendapat perkara sebegini seharusnya dijadikan contoh buat masjid-masjid yang lain.

Namun, ada juga menasihati jemaah yang mahu tidur di dalam masjid untuk melapik tempat baring itu terlebih dahulu untuk mengelakkan peluh pada karpet.

Menurut seorang individu, Imam al-Syafie dalam kitab al-Umm menyatakan boleh dan tidak makruh sekiranya seseorang itu tidur di dalam masjid.

@masjidsejutapemuda Banyak hadist dan siroh perihal bolehnya tidur di dalam masjid bahkan Nabi menjadikan Rumah ke 2 yaitu Masjid dan membolehkan para sahabat tidur di masjid, “Dari Abdullah bin Zaid r.a. bahwasanya ia melihat Rasulullah s.a.w. terlentang di masjid sambil meletakkan salah satu dari kedua kakinya di atas kaki yang lain.” (Muttafaq ‘alaih). Dan Pastinya jika tidur dalam masjid harus memperhatikan berberapa hal terutama “KEBERSIHAN”, Tidak mengganggu Saf dan kekhusyuan yang sholat, menutup Aurat dan banyak lagi yang harus di perhatikan. Insyallah Masjid Sejuta Pemuda Memfasilitasi Para tamu Allah sebagaimana Mestinya Masjid jadi SOLUSI untuk umat. Wallahu’alam (Berkomentar dengan santun) #masjid #masjidperadaban ♬ Ya Nabi Salam Alayka – Percussion Arabic Version – Maher Zain


Sumber: X

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Era TV

Sumber/ Kredit : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*