Tengah Pan4s Tolak Isteri Dengan Anak Atas Kerusi Roda Undang Simpati Ramai

Dipercayai tidak mempunyai kenderaan dan berdepan dengan cuaca panas terik, perkara tersebut sama sekali tidak menjadi penghalang buat seorang lelaki untuk menolak isteri serta anaknya yang berada di atas kerusi roda.

Undang sebak orang ramai

Meraih hampir satu juta tontonan di laman TikTok, video dikongsi seorang pemuda dikenali sebagai Amar mencvri perhatian wargamaya.

Menerusi video pendek dikongsi memaparkan seorang lelaki memakai baju berwarna merah sedang menunggu di lampu isyarat yang ditemani oleh seorang wanita serta kanak-kanak yang diriba di atas ibunya.

Cinta sampai mati. Hebatnya kasih sayang seorang suami dan ayah.

Apa yang lebih memilukan apabila lampu isyarat bertukar warna hijau, lelaki ini dengan segera menolak kerusi roda tersebut. Difahamkan kejadian ini berlaku di Butterworth, Pulau Pinang dan menerusi ruangan komen rata-rata netizen sebak melihat video tersebut serta terharu dengan pengorbanan yang dilakukan oleh si bapa.

Video penuh:

Rasa seb4k tengok

Dalam Surah Al-Mulk, Ayat 2, Allah mengingatkan bahawa setiap manusia pasti diuji untuk melihat kualiti amalan yang dikerjakannya.

Firman Allah bermaksud: “Dialah yang mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).”

Sesiapa yang dit1mpa sesuatu mus1bah perlu diingatkan supaya bersangka baik dengan Allah, memperbanyakkan doa, berikhtiar, bertawakal dan bersabar.

Sebagai manusia yang bergelar hamba, pastinya kita tidak terlepas dalam melakukan kesilapan atau d0sa. Namun, Rasulullah SAW mengingatkan kepada kita semua supaya sentiasa bersabar, berusaha mengubati peny4kit dan bertawakal selepas segala ikhtiar dilaksanakan.

Setiap kepayahan pasti diiringkan dengan kemudahan seperti yang dinyatakan dalam Surah Al-Insyirah, ayat 5-6 yang bermaksud: “Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.”

Allah mengajarkan hamba-Nya tatacara menangani musibah seperti mana dinyatakan dalam al-Quran bermaksud: “(Iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa sesuatu kesusahan (musibah), mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” (Surah al-Baqarah: ayat 156)

Dalam ayat al-Quran itu, Allah SWT menggunakan perkataan ‘musibah’ bagi menggambarkan ia boleh jadi ditimpakan kepada orang beriman, namun perkara yang lebih penting ialah untuk mereka kembali mengingati Allah.

Ummu Salamah berkata, beliau pernah mendengar Rasulullah bersabda yang menganjurkan doa bagi mereka yang ditimpa musibah.

Rasulullah menggunakan perkataan ‘musibah’ dalam doa itu yang mafhumnya: “Ya Allah, berilah ganjaran terhadap musibah yang menimpaku dan berilah ganti dengan yang lebih baik.” (Hadis Riwayat Muslim)

 

Sumber: Amar, obulan

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber :http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*